Tuesday, November 16, 2010

Salam Hari Raya Idul Adha

Apa khabar hari ini? Hari ini merupakan hari perayaan ketiga bagi umat Islam di dunia setelah Nisfu Syaaban dan Idul Fitri. Maka pada hari ini, Allah telah memilih kita sebagai hambaNya yang masih diberi anugerah Islam dan Iman untuk merayakan hari yang mulia ini.

Namun bagi para pelajar tingkatan 5, mereka belum boleh bergembira dahulu kerana debaran semakin terasa apabila hari yang dihitung untuk SPM menjengah kurang daripada seminggu sahaja lagi. Namun, dalam menyingkap tabir itu, barang kali ada yang terlepas padangn mengenainya.

Seringkali saya berkata kepada teman-teman saya, "kenapa lah korang semua ni struggle gila-gila?" Lantas mereka membalas ucapanku, "Weyh mana x nya. SPM ni kan penentu masa depan kita!"

Hati kecil aku mula tercuit kerana itu jugalah anggapan aku ketika dahulu. Namun aku sedari satu perkara yang amat penting. Bukanlah belajarku di sekolah kerana peperiksaan. Peperiksaan hanyalah sebagai kayu akur ingatan dan kefahaman kita sepanjang perjalanan kita di alam persekolahan.

Namun aku belajar hanya semata-mata kerana minat. Jadi tiada masalah bagiku untuk SPM ini. Bukan untuk berkata bongkak kerana cuba kita luruskan kembali fikiran kita.

1) Bukanjlah SPM itu penentu masa depan tetapi Allah lah yang menetapkan rezeki.

2) Bukan keputusan
SPM yang membolehkan kita berjaya, tetapi ilmu lah yang mengajar kita untuk hidup di muka bumi ini.

3) SPM masih ada kepentingan tetapi bukan keutamaan. SPM bukan tujuan tetapi hanyalah ujian. SPM bukanlah matlamat tetapi ilmu yang dimanfaat.

Wallahu a'lam

No comments: