assalamualaikum... rakan-rakan mutasawwif ( murid pada jalan sufi ) sama-sama kita baca artikel ini !
 KESUFIAN RAJA MUZAFFAR SHAH 
 
 Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada Bondanya tentang ALLAH.
 
 “Bonda... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda melihatNya?”
 
 “Oh... ALLAH itu di Arasy wahai Anakanda dan Anakanda tidak dapat 
melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit. 
Sedangkan langit kedua pun manusia tidak nampak bagaimana hal keadaanNya
 lantas bagaimana mungkin Anakanda akan dapat melihat ALLAH yang berada 
di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petala langit?”
 
 “Oh begitu… bagaimana dengan dalilnya Bonda?”
 
 Dalilnya begini... “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah ALLAH Yang 
menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di 
atas Arasy untuk mengatur segala urusan... dari Surah Yunus ayat ke 3.”
 
 Maka giranglah hati Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan 
daripada persoalan yang selama ini sentiasa semak difikirannya. Masa pun
 berlalu... hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan 
berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar.
 
 Suatu hari 
Raja Muzaffar diperintahkan Ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama 
dari Syeikh Abdullah selaku Mufti di Negeri Ayahandanya itu. Maka tidak 
sabar-sabarnya lagi Raja Muzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah 
sementelah pelajaran agama adalah yang paling diminatinya.
 
 
Suatu hari sambil duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba 
Raja Muzaffar ditanyai oleh Syeikh Abdullah dengan dua persoalan yang 
tidak asing baginya.
 
 “Wahai Anakanda Putera Raja... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda Putera Raja melihatNya?”
 
 Sambil tersenyum Raja Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah 
diajarkan Bondanya dahulu... “ALLAH itu di Arasy wahai Syeikh Guru dan 
Beta tidak boleh melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala
 langit.”
 
 Tersenyum kecil Syeikh Abdullah mendengar jawapan 
muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya Syeikh Abdullah lalu 
bersuara.... “Begini Anakanda Putera Raja… ALLAH itu bukannya makhluk 
seperti kita lantaran itu ALLAH tidak seperti kita. Apa sahaja hukum 
yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas ALLAH. Oleh itu
 ALLAH tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.”
 
 “Lantas dimana ALLAH itu wahai Syeikh Guru?”
 
 “ALLAH itu tidak bertempat kerana Dia bersifat qiammuhu binafsihi yang 
bermaksud ALLAH tidak berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati. 
Jika kita mengatakan ALLAH berhajat pada sesuatu zat lain untuk 
ditempati maka ketika itu kita telah menyerupakan ALLAH dengan keadaan 
makhluk. Ketahuilah, ALLAH tidak serupa dengan makhluk berdasarkan 
kepada dalil dari Surah Asy-Syura ayat ke 11 yang bermaksud “Dia tidak 
menyerupai segala sesuatu.” ALLAH tidak berdiam di Arasy kerana Arasy 
itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat menanggung Zat ALLAH
 sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak dapat 
menanggung pentajalian ALLAH.”
 
 Raja Muzaffar mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.
 
 Kemudian Syeikh Abdullah menambah... “Berkenaan tentang Anakanda Putera
 Raja tidak boleh melihat ALLAH itu adalah betul namun bukanlah kerana 
ALLAH itu jauh maka Anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.”
 
 “Jika bukan begitu lantas bagaimana Syeikh Guru?” Tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu.
 
 “Sebenarnya kita tidak dapat melihat ALLAH bukanlah kerana asbab jarak 
tetapi kerana keterbatasan kemampuan penglihatan matamanusia yang tidak 
mampu melihat ZatNya. Ini bersesuai dengan firman ALLAH yang bermaksud 
“Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedangkan Dia dapat 
melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha 
Mengetahui... dari Surah Al-An’am ayat 103.”
 
 Terdiam Raja 
Muzaffar mendengar hujah Gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa 
yang menjadi pegangannya selama hari ini adalah salah. Pegangan yang 
mengatakan bahawa ALLAH itu diArasy dan ALLAH tidak boleh dilihat kerana
 asbab jarak adalah satu kesilapan.
 
 Huraian daripada Gurunya 
melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan 
kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan. 
Bermula dari hari tu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa
 ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH kerana 
keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia. Akhirnya dengan berkat 
ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai 
ilmu-ilmu ketuhanan menurut peraturan ilmu kalam sebagaimana yang 
diajarkan oleh Syeikh Abdullah hingga mahir.
 
 Masa terus 
berjalan dan kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begitu 
minatnya yang mendalam tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta 
izin daripada ayahandanya untuk menperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya 
dengan belajar dari guru-guru yang berada diluar istana sementelah 
Syeikh Abdullah telah meninggal dunia.
 
 Ayahandanya memberi izin
 lalu tanpa berlengah Raja Muzaffar menemui sahabat-sahabat sealiran 
Almarhum Syeikh Gurunya untuk melanjutkan pelajaran. Raja Muzaffar 
mempunyai sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melalui 
pekan-pekan kecil untuk sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan 
bertanya kepada setiap orang yang ditemuinya dengan soalan yang pernah 
ditanya kepada bondanya iaitu dimana ALLAH dan bolehkah manusia 
melihatNya?
 
 Bagi sesiapa yang menjawab soalannya itu 
sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya maka beliau akan 
membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah Almarhum Gurunya Syeikh 
Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orang 
itu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu.
 
 
Begitulah sikap Raja Muzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari 
beliau bertemu dengan seorang tua yang sedang bertungkus-lumus 
menyediakan air minuman untuk diberi minum kepada orang yang lalu-lalang
 disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah.
 
 Melihat kelakuan
 pelik orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya. “Hei orang 
Tua... mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?” Tanya Raja 
Muzaffar tegas.
 
 Orang Tua yang sedari tadi begitu khusyuk 
mengagih-agihkan minumannya itu terkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar
 lalu meminta Raja Muzaffar memperkenalkan dirinya.
 
 “Siapakah Tuan ini?” Tanya si Tua.
 
 “Beta adalah Putera Raja negeri ini.” Jawab Raja Muzaffar tegas.
 
 “Oh kalau begitu Tuan ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal dengan 
ketinggian ilmu ketuhanan itu. Tapi sayang, Tuan hanya tahu ilmu tentang
 ALLAH tetapi Tuan sendiri belum mengenal ALLAH. Jika Tuan telah 
mengenal ALLAH sudah pasti tuan tidak akan bertanya kepada saya soalan 
Tuan tadi.”
 
 Terkebil-kebil mata Raja Muzaffar mendengar 
kata-kata si Tua itu. Hatinya terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’
 yang diucapkan orang tua itu. 
 
 Lantas beliau bertanya kepada orang tua itu. “Kemudian apa bezanya antara ‘tahu’ dengan ‘kenal’?”
 
 Dengan tenang si Tua itu menjawab... “Ibarat seseorang yang datang 
kepada Tuan lantas menceritakan kepada Tuan tentang ciri-ciri buah 
nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka ini mertabat ‘tahu’ 
kerana ianya hanya sekadar maklumat dan orang yang berada pada mertabat 
ini mungkin akan menyangka bahawa buah cempedak itu adalah nangka kerana
 ciri-cirinya seakan sama. Berbanding seseorang yang datang kepada Tuan 
lantas menghulurkan sebiji buah nangka, maka ini mertabat ‘kenal’ kerana
 zatnya terus dapat ditangkap dengan penglihatan mata dan orang yang 
berada pada mertabat ini pasti dapat mengenal mana cempedak dan mana 
nangka dengan tepat.”
 
 Raja Muzaffar mendengar dengan teliti 
huraian si Tua itu. Diam-diam, hatinya membenarkan apa yang diperkatakan
 si Tua itu. Kemudian terlintas dihatinya untuk bertanyakan soalan yang 
lazim ditanyanya kepada orang ramai.
 
 “Kalau begitu wahai orang Tua silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?”
 
 “ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tua dengan tenang.
 
 Tercengang Raja Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika 
kemudian terus saja orang Tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur. 
Melihat orang Tua itu tidak cuba mengelak pukulannya bahkan langsung 
tidak menunjukkan reaksi takut maka Raja Muzaffar pun lantas bertanya...
 “Kenapa kamu tidak mengelak pukulan beta wahai orang Tua?”
 
 
“Bukankah tadi sudah hamba bilang... Tuan ini hanya orang yang tahu 
tentang ALLAH tetapi bukannya orang yang benar-benar mengenal ALLAH.”
 
 Terdiam Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Kemudian beliau 
menenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang 
Tua itu.
 
 “Baiklah orang Tua... Silalah huraikan jawapan kamu 
tadi sebab Beta berpegang bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia 
tidak boleh melihat ALLAH.”
 
 “ALLAH itu tidak bertempat adalah 
menurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya tidak 
begitu.” Ujar orang Tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah.
 
 Kemudian beliau menyambung... “Bukankah ALLAH itu wujudNya Esa?”
 
 “Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
 
 “Jika ALLAH itu wujudNya Esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatu bersertaNya.”
 
 “Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
 
 “Lantas bagaimanakah kedudukan wujud alam ini jika ALLAH itu diyakini 
wujud tanpa ada selain zat yang wujud bersertaNya dengan pandangan mata 
hati?”
 
 Raja Muzaffar memejamkan matanya rapat-rapat lantas 
dikerahkan pandangan mata hatinya untuk memahami persoalan yang ditanyai
 orang Tua itu. Tiba-tiba akalnya dapat menangkap dan memahami hakikat 
alam ini jika ianya merujuk kepada ruang lingkup keesaan wujud ALLAH. 
Lantas beliau membuat satu kesimpulan... “Jika dipandang dari sudut 
Esanya wujud ALLAH maka alam ini tidak lain melainkan diriNya sendiri… 
Tiba-tiba sahaja perkataan itu terpacul keluar dari bibirnya. 
Terkebil-kebil matanya apabila mendengar ucapannya sendiri.
 
 
Maka lidahnya kelu dan akalnya lumpuh. Terkejut... tergamam... 
terkedu... “Jadi kalau begitu ketika Tuan memandang alam ini, siapa yang
 Tuan pandang pada hakikatnya?”
 
 Pantas soalan itu diajukan kepada Raja Muzaffar. “Pada hakikatnya Beta memandang ALLAH...”
 
 “Nah kalau begitu bukankah ALLAH ada berfirman yang bermaksud “Dimana 
sahaja kamu menghadap, disitulah wajah ALLAH” dari Surah Al-Baqarah ayat
 ke 115 dan dalam Surah Al-Hadiid ayat ke 3 yang bermaksud “Dialah yang 
awal, yang akhir, yang zahir dan yang batin.”
 
 Kemudian orang Tua itu bertanya lagi... “Dan sekarang dapat atau tidak Tuan melihat ALLAH ketika ini”
 
 “Ya.. Beta menyaksikan dengan ainul basyirah.”
 
 Perlahan-lahan berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliau
 menahan sebak kerana sekarang beliau sudah faham kenapa orang tua itu 
tidak mengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika dipukul. 
Semuanya kerana yang dipandangnya adalah pentajallian ALLAH. Dalam hati
 perlahan-lahan beliau berkata... “Memang benar sesungguhnya pada sudut 
ini, ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihat ALLAH.”
 
 “Makanya wahai Putera Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat.”
 
 Semenjak hari itu, Raja Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untuk 
mempelajari lebih dalam selok-belok ilmu hakikat hingga diangkat beliau 
oleh gurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi memahami 
ilmu-ilmu hakikat yang halus-halus Raja Muzaffar telah menjadi seorang 
ahli ibadah yang alim-mualim. Beliau tidak lagi berpegang dengan fahaman
 Almarhum Gurunya iaitu Syeikh Abdullah kerana baginya jalan yang boleh 
membuatkan seseorang itu dapat mengenal ALLAH dengan haqqul yaqin ialah 
dengan ilmu hakikat. Beliau telah mengenepikan duduk didalam peraturan 
hukum akal sama sekali dan mulai duduk didalam peraturan musyahadah. 
Bagi beliau, ilmu kalam yang dituntutnya selama ini adalah semata-mata 
salah.
 
 Setelah kemangkatan Ayahandanya maka Raja Muzaffar 
ditabalkan menjadi Sultan dinegerinya dan sekarang beliau menyandang 
gelaran Sultan Muzaffar Shah pada usia 50 tahun.
 
 Beliau 
memerintah negerinya dengan adil dan saksama namun sikap ganjilnya yang 
dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau tetap akan
 bertanyakan soalannya yang lazim itu.
 
 Jika orang yang ditanya 
tidak dapat menjawab maka akan diajarkan jawabannya menurut ilmu hakikat
 dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh.
 
 Akhirnya 
kelaziman Sultan Muzaffar Shah ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya 
menganut fahaman hakikat. Justeru itu rakyat jelata dinegerinya hidup 
aman dan makmur.
 
 Suatu petang Sultan Muzaffar Shah yang 
terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan disebuah padang
 rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana.
 
 
Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing 
dalam lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor 
serigala yang cuba memakan kambing gembalaannya.
 
 Baginda 
mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan pemuda itu hanya memakai 
pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak mempunyai kasut sebagai 
alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering dan badannya kurus.
 
 “Wahai pemuda... kenapa kamu menghalau serigala itu dari memakan 
kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan hakikat serigala itu? Maka 
biarkan sahaja ALLAH bertindak menurut kemahuanNya.”
 
 Mendengar 
kata-kata Sultan Muzaffar Shah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu 
lantas menggenggam pasir lalu dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan 
Muzaffar Shah. Kemudian pemuda gembala itu membongkok lagi untuk kali 
kedua mengambil segenggam pasir lalu dilemparkan sekali lagi ke muka 
Sultan Muzaffar Shah.
 
 Sultan Muzaffar Shah hanya tercegat 
sahaja mungkin terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda 
gembala itu terus mahu mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu 
seorang pembesar istana yang berada disitu terus memukul pemuda gembala 
itu hingga beliau jatuh pengsan.
 
 Apabila sedar dari pengsan, 
pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan 
pasungan kayu didalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua 
orang pengawal istana dengan kasar merenggut rantai besi yang terikat 
dibadannya dan dibawa ke suatu tempat yang amat asing baginya. Tidak 
lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan singgahsana Sultan 
Muzaffar Shah.
 
 “Mengapa kamu melempari muka Beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Shah.
 
 “Kerana Tuanku mengatakan bahawa serigala itu adalah ALLAH yakni Tuhan saya.
 
 “Bukankah hakikat serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Shah hairan.
 
 “Nampaknya dakwaan tuanku ini menunjukkan seorang yang mengenal ALLAH adalah kebohongan semata-mata.”
 
 “Kenapa kamu berkata begitu?”
 
 “Sebab orang yang sudah sempurna mengenal ALLAH pasti merindui untuk bertemu menemui ALLAH.”
 
 Setelah 30 tahun baru hari ini hati Sultan Muzaffar Shah terpesona lagi
 apabila mendengar ungkapan ‘bertemu menemui ALLAH’ yang diucapkan oleh 
pemuda gembala itu.
 
 Dahulu hatinya pernah terpesona dengan 
ungkapan ‘mengenal ALLAH’. Sejurus itu juga Sultan Muzaffar Shah 
memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada pemuda gembala itu 
ditanggalkan.
 
 “Lantas apa utamanya ‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?” Tanya Sultan Muzaffar Shah.
 
 “Adakah Tuanku mengenali sifat-sifat Rasulullah?” Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba...
 
 “Ya... Beta kenal akan sifat-sifat Rasulullah.”
 
 “Lantas apa keinginan Tuanku terhadap Rasulullah?”
 
 “Semestinyalah Beta mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih ALLAH!”
 
 “Nah begitulah… orang yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu 
pasti terbit rasa ingin bertemu dengan sesuatu yang telah dikenalinya 
itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’ 
semata-mata.”
 
 Tiba-tiba sahaja Sultan Muzaffar Shah berteriak 
kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbaaar...!.!.!’ sekuat-kuat 
hatinya lalu baginda jatuh pengsan tidak sedar diri. Tidak lama kemudian
 setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk maka baginda kembali sedar.
 
 Sultan Muzaffar Shah terus menangis teresak-esak hingga jubahnya 
dibasahi dengan air matanya. Baginda memuhassabah dirinya.. “Memang... 
memang selama ini beta mengenali ALLAH melalui ilmu hakikat tetapi tidak
 pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya.
 
 
Rupa-rupanya ilmu hakikat yang beta pegangi selama ini juga salah 
sepertimana ilmu bonda dan ilmu Syeikh Abdullah”... bisik hatinya.
 
 Kemudian terlintas difikiran Sultan Muzaffar Shah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda gembala itu.
 
 “Kalau begitu wahai orang muda, silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH?”
 
 Dengan tenang pemuda gembala itu menjawab... “ALLAH berada dimana Dia berada sekarang.”
 
 “Kalau begitu, dimana ALLAH sekarang?
 
 “Sekarang ALLAH berada dimana Dia berada dahulu.”
 
 “Dimana ALLAH berada dahulu dan sekarang?”
 
 “Dahulu dan sekarang Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.”
 
 “Dimana tempat itu?”
 
 “Didalam pengetahuan ilmu ALLAH.”
 
 Sultan Muzaffar Shah terdiam sebentar sambil keningnya berkerut 
merenung jawapan yang diberi pemuda gembala itu. Kemudian baginda 
meneruskan pertanyaannya lagi.
 
 “Bolehkah manusia melihat ALLAH?”
 
 “Kunhi ZatNya tidak boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”
 
 “Sila perjelaskan lagi wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Shah.
 
 “Begini Tuanku... adapun jawapan yang diberikan oleh Bonda Tuanku itu 
diatas dasar soalan lazim yang Tuanku berikan itu adalah sebenarnya 
betul menurut tahapan akal Tuanku yang ketika itu dinilai masih 
kanak-kanak.
 
 Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah
 itujuga betul jika dinilai dari sudut hukum akal... Dan jawapan yang 
diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut 
pengamalan musyahadah terhadap ilmu hakikat. Begitu jugalah dengan 
jawapan yang saya berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu 
ma’rifat.
 
 Tiada yang salah cuma ilmu itu bertahap-tahap dan 
tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari tahapan jahil (ilmu 
bonda) ke tahapan awam (ilmu kalam) kemudian ke tahapan khusus (ilmu 
hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu ma’rifat).”
 
 Kemudian pemuda gembala itu terus menyambung kata-katanya... “Jika ilmu
 hakikat itu jalan fana kerana menilik kepada Zat ALLAH maka ilmu 
ma’rifat pula jalan baqa kerana menilik terus kepada Kunhi Zat ALLAH. 
Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya simpulkan 
ialah Tiada yang tahu dimana ALLAH melainkan ALLAH dan tiada sesiapa 
yang dapat
 melihat ALLAH melainkan diriNya sendiri.”
 
 Sultan
 Muzaffar Shah mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham... “Jadi 
bagaimana hendak sampai ke tahap mengenal ALLAH dengan sempurna sehingga
 terbit rasa ingin untuk menemuiNya?”
 
 “Jangan mengenal ALLAH dengan akal sebaliknya mengenal ALLAH dengan ALLAH.”
 
 “Kemudian, apakah cara-caranya untuk dapat bertemu dengan ALLAH?”
 
 “Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud... “Barangsiapa mengharap 
pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan amalan soleh 
dan janganlah dia mempersekutukan Tuhannya dalam beribadat kepadanya”...
 dari Surah Al-Kahfi ayat ke 110.
 
 Mendengar penjelasan daripada
 pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Shah menjadi tenang dan 
akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana 
kesungguhan yang luarbiasa dalam mengerti ilmu ma’rifat maka baginda 
mahsyur terkenal sebagai seorang Sultan yang arifbillah lagi zuhud serta
 warak.
 
 Kemudian rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada
 mana-mana fahaman pun asalkan ajarannya masih didalam ruang lingkup 
yang mengikuti pegangan Ahlussunnah Wal Jamaah.
 
 Dan sekarang 
pada usia 70 tahun barulah Sultan Muzaffar Shah sedar dan faham bahawa 
untuk memahami tentang ALLAH maka seseorang itu harus melalui 
tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan 
sebagai arifbillah. Baginya samada ilmu kalam, ilmu hakikat atau ilmu 
ma’rifat maka kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari, difahami,
 dimengerti bagi mewujudkan kesempurnaan untuk mencapai kedudukan insan 
kamil yang ma’rifatullah.
 
 Kini Sultan Muzaffar Shah sudah 
memahami bagaimana rasanya rindu kepada ALLAH dan bagaimana rasanya 
benar-benar tidak sabar untuk bertemu ALLAH. Sejak semalam mulutnya 
tidak henti-henti asyik mengucapkan kalimah Ismu Zat Allah..Allah..Allah
 dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir perlahan 
dipipinya sewaktu dipembaringan.
 
 Perlahan-lahan pemuda gembala 
menghampiri Sultan Muzaffar Shah yang sejak 20 tahun lalu tinggal 
bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu
 diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai 
tersekat-sekat dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke 
telinga Sultan Muzaffar Shah lantas mentalqinkan baginda dengan kalimah 
tauhidan seraya diikuti baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan
 Muzaffar Shah menghembuskan nafasnya yang terakhir. 
 
 Suasana 
menjadi hening… pemuda gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia
 berkata. “Alangkah beruntungnya dia.. sekarang Tuanku benar-benar telah
 menemui ALLAH dan dapat mengenalNya dengan sebenar-benar kenal. "Ya... 
ALLAH masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu, aku mencemburui 
Sultan Muzaffar Shah ini maka jemputlah aku menghadapMu…”
 
 Sebentar kemudian pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir...
 
 Tiba-tiba hujan pun turun seolah-oleh menangisi permergian dua insan yang mulia akhlaknya itu.
 
 - TAMAT -
KESUFIAN RAJA MUZAFFAR SHAH
Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada Bondanya tentang ALLAH.
“Bonda... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda melihatNya?”
“Oh... ALLAH itu di Arasy wahai Anakanda dan Anakanda tidak dapat melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit. Sedangkan langit kedua pun manusia tidak nampak bagaimana hal keadaanNya lantas bagaimana mungkin Anakanda akan dapat melihat ALLAH yang berada di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petala langit?”
“Oh begitu… bagaimana dengan dalilnya Bonda?”
Dalilnya begini... “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah ALLAH Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy untuk mengatur segala urusan... dari Surah Yunus ayat ke 3.”
Maka giranglah hati Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan daripada persoalan yang selama ini sentiasa semak difikirannya. Masa pun berlalu... hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar.
Suatu hari Raja Muzaffar diperintahkan Ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama dari Syeikh Abdullah selaku Mufti di Negeri Ayahandanya itu. Maka tidak sabar-sabarnya lagi Raja Muzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah sementelah pelajaran agama adalah yang paling diminatinya.
Suatu hari sambil duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba Raja Muzaffar ditanyai oleh Syeikh Abdullah dengan dua persoalan yang tidak asing baginya.
“Wahai Anakanda Putera Raja... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda Putera Raja melihatNya?”
Sambil tersenyum Raja Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah diajarkan Bondanya dahulu... “ALLAH itu di Arasy wahai Syeikh Guru dan Beta tidak boleh melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit.”
Tersenyum kecil Syeikh Abdullah mendengar jawapan muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya Syeikh Abdullah lalu bersuara.... “Begini Anakanda Putera Raja… ALLAH itu bukannya makhluk seperti kita lantaran itu ALLAH tidak seperti kita. Apa sahaja hukum yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas ALLAH. Oleh itu ALLAH tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.”
“Lantas dimana ALLAH itu wahai Syeikh Guru?”
“ALLAH itu tidak bertempat kerana Dia bersifat qiammuhu binafsihi yang bermaksud ALLAH tidak berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati. Jika kita mengatakan ALLAH berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati maka ketika itu kita telah menyerupakan ALLAH dengan keadaan makhluk. Ketahuilah, ALLAH tidak serupa dengan makhluk berdasarkan kepada dalil dari Surah Asy-Syura ayat ke 11 yang bermaksud “Dia tidak menyerupai segala sesuatu.” ALLAH tidak berdiam di Arasy kerana Arasy itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat menanggung Zat ALLAH sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak dapat menanggung pentajalian ALLAH.”
Raja Muzaffar mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.
Kemudian Syeikh Abdullah menambah... “Berkenaan tentang Anakanda Putera Raja tidak boleh melihat ALLAH itu adalah betul namun bukanlah kerana ALLAH itu jauh maka Anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.”
“Jika bukan begitu lantas bagaimana Syeikh Guru?” Tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu.
“Sebenarnya kita tidak dapat melihat ALLAH bukanlah kerana asbab jarak tetapi kerana keterbatasan kemampuan penglihatan matamanusia yang tidak mampu melihat ZatNya. Ini bersesuai dengan firman ALLAH yang bermaksud “Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedangkan Dia dapat melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui... dari Surah Al-An’am ayat 103.”
Terdiam Raja Muzaffar mendengar hujah Gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa yang menjadi pegangannya selama hari ini adalah salah. Pegangan yang mengatakan bahawa ALLAH itu diArasy dan ALLAH tidak boleh dilihat kerana asbab jarak adalah satu kesilapan.
Huraian daripada Gurunya melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan. Bermula dari hari tu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia. Akhirnya dengan berkat ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai ilmu-ilmu ketuhanan menurut peraturan ilmu kalam sebagaimana yang diajarkan oleh Syeikh Abdullah hingga mahir.
Masa terus berjalan dan kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begitu minatnya yang mendalam tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta izin daripada ayahandanya untuk menperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya dengan belajar dari guru-guru yang berada diluar istana sementelah Syeikh Abdullah telah meninggal dunia.
Ayahandanya memberi izin lalu tanpa berlengah Raja Muzaffar menemui sahabat-sahabat sealiran Almarhum Syeikh Gurunya untuk melanjutkan pelajaran. Raja Muzaffar mempunyai sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melalui pekan-pekan kecil untuk sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan bertanya kepada setiap orang yang ditemuinya dengan soalan yang pernah ditanya kepada bondanya iaitu dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?
Bagi sesiapa yang menjawab soalannya itu sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya maka beliau akan membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah Almarhum Gurunya Syeikh Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orang itu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu.
Begitulah sikap Raja Muzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari beliau bertemu dengan seorang tua yang sedang bertungkus-lumus menyediakan air minuman untuk diberi minum kepada orang yang lalu-lalang disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah.
Melihat kelakuan pelik orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya. “Hei orang Tua... mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?” Tanya Raja Muzaffar tegas.
Orang Tua yang sedari tadi begitu khusyuk mengagih-agihkan minumannya itu terkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar lalu meminta Raja Muzaffar memperkenalkan dirinya.
“Siapakah Tuan ini?” Tanya si Tua.
“Beta adalah Putera Raja negeri ini.” Jawab Raja Muzaffar tegas.
“Oh kalau begitu Tuan ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal dengan ketinggian ilmu ketuhanan itu. Tapi sayang, Tuan hanya tahu ilmu tentang ALLAH tetapi Tuan sendiri belum mengenal ALLAH. Jika Tuan telah mengenal ALLAH sudah pasti tuan tidak akan bertanya kepada saya soalan Tuan tadi.”
Terkebil-kebil mata Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Hatinya terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’ yang diucapkan orang tua itu.
Lantas beliau bertanya kepada orang tua itu. “Kemudian apa bezanya antara ‘tahu’ dengan ‘kenal’?”
Dengan tenang si Tua itu menjawab... “Ibarat seseorang yang datang kepada Tuan lantas menceritakan kepada Tuan tentang ciri-ciri buah nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka ini mertabat ‘tahu’ kerana ianya hanya sekadar maklumat dan orang yang berada pada mertabat ini mungkin akan menyangka bahawa buah cempedak itu adalah nangka kerana ciri-cirinya seakan sama. Berbanding seseorang yang datang kepada Tuan lantas menghulurkan sebiji buah nangka, maka ini mertabat ‘kenal’ kerana zatnya terus dapat ditangkap dengan penglihatan mata dan orang yang berada pada mertabat ini pasti dapat mengenal mana cempedak dan mana nangka dengan tepat.”
Raja Muzaffar mendengar dengan teliti huraian si Tua itu. Diam-diam, hatinya membenarkan apa yang diperkatakan si Tua itu. Kemudian terlintas dihatinya untuk bertanyakan soalan yang lazim ditanyanya kepada orang ramai.
“Kalau begitu wahai orang Tua silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?”
“ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tua dengan tenang.
Tercengang Raja Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika kemudian terus saja orang Tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur. Melihat orang Tua itu tidak cuba mengelak pukulannya bahkan langsung tidak menunjukkan reaksi takut maka Raja Muzaffar pun lantas bertanya... “Kenapa kamu tidak mengelak pukulan beta wahai orang Tua?”
“Bukankah tadi sudah hamba bilang... Tuan ini hanya orang yang tahu tentang ALLAH tetapi bukannya orang yang benar-benar mengenal ALLAH.”
Terdiam Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Kemudian beliau menenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang Tua itu.
“Baiklah orang Tua... Silalah huraikan jawapan kamu tadi sebab Beta berpegang bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH.”
“ALLAH itu tidak bertempat adalah menurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya tidak begitu.” Ujar orang Tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah.
Kemudian beliau menyambung... “Bukankah ALLAH itu wujudNya Esa?”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Jika ALLAH itu wujudNya Esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatu bersertaNya.”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Lantas bagaimanakah kedudukan wujud alam ini jika ALLAH itu diyakini wujud tanpa ada selain zat yang wujud bersertaNya dengan pandangan mata hati?”
Raja Muzaffar memejamkan matanya rapat-rapat lantas dikerahkan pandangan mata hatinya untuk memahami persoalan yang ditanyai orang Tua itu. Tiba-tiba akalnya dapat menangkap dan memahami hakikat alam ini jika ianya merujuk kepada ruang lingkup keesaan wujud ALLAH. Lantas beliau membuat satu kesimpulan... “Jika dipandang dari sudut Esanya wujud ALLAH maka alam ini tidak lain melainkan diriNya sendiri… Tiba-tiba sahaja perkataan itu terpacul keluar dari bibirnya. Terkebil-kebil matanya apabila mendengar ucapannya sendiri.
Maka lidahnya kelu dan akalnya lumpuh. Terkejut... tergamam... terkedu... “Jadi kalau begitu ketika Tuan memandang alam ini, siapa yang Tuan pandang pada hakikatnya?”
Pantas soalan itu diajukan kepada Raja Muzaffar. “Pada hakikatnya Beta memandang ALLAH...”
“Nah kalau begitu bukankah ALLAH ada berfirman yang bermaksud “Dimana sahaja kamu menghadap, disitulah wajah ALLAH” dari Surah Al-Baqarah ayat ke 115 dan dalam Surah Al-Hadiid ayat ke 3 yang bermaksud “Dialah yang awal, yang akhir, yang zahir dan yang batin.”
Kemudian orang Tua itu bertanya lagi... “Dan sekarang dapat atau tidak Tuan melihat ALLAH ketika ini”
“Ya.. Beta menyaksikan dengan ainul basyirah.”
Perlahan-lahan berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliau menahan sebak kerana sekarang beliau sudah faham kenapa orang tua itu tidak mengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika dipukul. Semuanya kerana yang dipandangnya adalah pentajallian ALLAH. Dalam hati
perlahan-lahan beliau berkata... “Memang benar sesungguhnya pada sudut ini, ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihat ALLAH.”
“Makanya wahai Putera Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat.”
Semenjak hari itu, Raja Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untuk mempelajari lebih dalam selok-belok ilmu hakikat hingga diangkat beliau oleh gurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi memahami ilmu-ilmu hakikat yang halus-halus Raja Muzaffar telah menjadi seorang ahli ibadah yang alim-mualim. Beliau tidak lagi berpegang dengan fahaman Almarhum Gurunya iaitu Syeikh Abdullah kerana baginya jalan yang boleh membuatkan seseorang itu dapat mengenal ALLAH dengan haqqul yaqin ialah dengan ilmu hakikat. Beliau telah mengenepikan duduk didalam peraturan hukum akal sama sekali dan mulai duduk didalam peraturan musyahadah. Bagi beliau, ilmu kalam yang dituntutnya selama ini adalah semata-mata salah.
Setelah kemangkatan Ayahandanya maka Raja Muzaffar ditabalkan menjadi Sultan dinegerinya dan sekarang beliau menyandang gelaran Sultan Muzaffar Shah pada usia 50 tahun.
Beliau memerintah negerinya dengan adil dan saksama namun sikap ganjilnya yang dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau tetap akan bertanyakan soalannya yang lazim itu.
Jika orang yang ditanya tidak dapat menjawab maka akan diajarkan jawabannya menurut ilmu hakikat dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh.
Akhirnya kelaziman Sultan Muzaffar Shah ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya menganut fahaman hakikat. Justeru itu rakyat jelata dinegerinya hidup aman dan makmur.
Suatu petang Sultan Muzaffar Shah yang terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan disebuah padang rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana.
Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing dalam lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor serigala yang cuba memakan kambing gembalaannya.
Baginda mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan pemuda itu hanya memakai pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak mempunyai kasut sebagai alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering dan badannya kurus.
“Wahai pemuda... kenapa kamu menghalau serigala itu dari memakan kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan hakikat serigala itu? Maka biarkan sahaja ALLAH bertindak menurut kemahuanNya.”
Mendengar kata-kata Sultan Muzaffar Shah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu lantas menggenggam pasir lalu dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan Muzaffar Shah. Kemudian pemuda gembala itu membongkok lagi untuk kali kedua mengambil segenggam pasir lalu dilemparkan sekali lagi ke muka Sultan Muzaffar Shah.
Sultan Muzaffar Shah hanya tercegat sahaja mungkin terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda gembala itu terus mahu mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu seorang pembesar istana yang berada disitu terus memukul pemuda gembala itu hingga beliau jatuh pengsan.
Apabila sedar dari pengsan, pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan pasungan kayu didalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua orang pengawal istana dengan kasar merenggut rantai besi yang terikat dibadannya dan dibawa ke suatu tempat yang amat asing baginya. Tidak lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan singgahsana Sultan Muzaffar Shah.
“Mengapa kamu melempari muka Beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Shah.
“Kerana Tuanku mengatakan bahawa serigala itu adalah ALLAH yakni Tuhan saya.
“Bukankah hakikat serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Shah hairan.
“Nampaknya dakwaan tuanku ini menunjukkan seorang yang mengenal ALLAH adalah kebohongan semata-mata.”
“Kenapa kamu berkata begitu?”
“Sebab orang yang sudah sempurna mengenal ALLAH pasti merindui untuk bertemu menemui ALLAH.”
Setelah 30 tahun baru hari ini hati Sultan Muzaffar Shah terpesona lagi apabila mendengar ungkapan ‘bertemu menemui ALLAH’ yang diucapkan oleh pemuda gembala itu.
Dahulu hatinya pernah terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’. Sejurus itu juga Sultan Muzaffar Shah memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada pemuda gembala itu ditanggalkan.
“Lantas apa utamanya ‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?” Tanya Sultan Muzaffar Shah.
“Adakah Tuanku mengenali sifat-sifat Rasulullah?” Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba...
“Ya... Beta kenal akan sifat-sifat Rasulullah.”
“Lantas apa keinginan Tuanku terhadap Rasulullah?”
“Semestinyalah Beta mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih ALLAH!”
“Nah begitulah… orang yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu pasti terbit rasa ingin bertemu dengan sesuatu yang telah dikenalinya itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’ semata-mata.”
Tiba-tiba sahaja Sultan Muzaffar Shah berteriak kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbaaar...!.!.!’ sekuat-kuat hatinya lalu baginda jatuh pengsan tidak sedar diri. Tidak lama kemudian setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk maka baginda kembali sedar.
Sultan Muzaffar Shah terus menangis teresak-esak hingga jubahnya dibasahi dengan air matanya. Baginda memuhassabah dirinya.. “Memang... memang selama ini beta mengenali ALLAH melalui ilmu hakikat tetapi tidak pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya.
Rupa-rupanya ilmu hakikat yang beta pegangi selama ini juga salah sepertimana ilmu bonda dan ilmu Syeikh Abdullah”... bisik hatinya.
Kemudian terlintas difikiran Sultan Muzaffar Shah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda gembala itu.
“Kalau begitu wahai orang muda, silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH?”
Dengan tenang pemuda gembala itu menjawab... “ALLAH berada dimana Dia berada sekarang.”
“Kalau begitu, dimana ALLAH sekarang?
“Sekarang ALLAH berada dimana Dia berada dahulu.”
“Dimana ALLAH berada dahulu dan sekarang?”
“Dahulu dan sekarang Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.”
“Dimana tempat itu?”
“Didalam pengetahuan ilmu ALLAH.”
Sultan Muzaffar Shah terdiam sebentar sambil keningnya berkerut merenung jawapan yang diberi pemuda gembala itu. Kemudian baginda meneruskan pertanyaannya lagi.
“Bolehkah manusia melihat ALLAH?”
“Kunhi ZatNya tidak boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”
“Sila perjelaskan lagi wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Shah.
“Begini Tuanku... adapun jawapan yang diberikan oleh Bonda Tuanku itu diatas dasar soalan lazim yang Tuanku berikan itu adalah sebenarnya betul menurut tahapan akal Tuanku yang ketika itu dinilai masih kanak-kanak.
Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah itujuga betul jika dinilai dari sudut hukum akal... Dan jawapan yang diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut pengamalan musyahadah terhadap ilmu hakikat. Begitu jugalah dengan jawapan yang saya berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu ma’rifat.
Tiada yang salah cuma ilmu itu bertahap-tahap dan tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari tahapan jahil (ilmu bonda) ke tahapan awam (ilmu kalam) kemudian ke tahapan khusus (ilmu hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu ma’rifat).”
Kemudian pemuda gembala itu terus menyambung kata-katanya... “Jika ilmu hakikat itu jalan fana kerana menilik kepada Zat ALLAH maka ilmu ma’rifat pula jalan baqa kerana menilik terus kepada Kunhi Zat ALLAH. Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya simpulkan ialah Tiada yang tahu dimana ALLAH melainkan ALLAH dan tiada sesiapa yang dapat
melihat ALLAH melainkan diriNya sendiri.”
Sultan Muzaffar Shah mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham... “Jadi bagaimana hendak sampai ke tahap mengenal ALLAH dengan sempurna sehingga terbit rasa ingin untuk menemuiNya?”
“Jangan mengenal ALLAH dengan akal sebaliknya mengenal ALLAH dengan ALLAH.”
“Kemudian, apakah cara-caranya untuk dapat bertemu dengan ALLAH?”
“Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud... “Barangsiapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan amalan soleh dan janganlah dia mempersekutukan Tuhannya dalam beribadat kepadanya”... dari Surah Al-Kahfi ayat ke 110.
Mendengar penjelasan daripada pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Shah menjadi tenang dan akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana kesungguhan yang luarbiasa dalam mengerti ilmu ma’rifat maka baginda mahsyur terkenal sebagai seorang Sultan yang arifbillah lagi zuhud serta warak.
Kemudian rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada mana-mana fahaman pun asalkan ajarannya masih didalam ruang lingkup yang mengikuti pegangan Ahlussunnah Wal Jamaah.
Dan sekarang pada usia 70 tahun barulah Sultan Muzaffar Shah sedar dan faham bahawa untuk memahami tentang ALLAH maka seseorang itu harus melalui tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan sebagai arifbillah. Baginya samada ilmu kalam, ilmu hakikat atau ilmu ma’rifat maka kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari, difahami, dimengerti bagi mewujudkan kesempurnaan untuk mencapai kedudukan insan kamil yang ma’rifatullah.
Kini Sultan Muzaffar Shah sudah memahami bagaimana rasanya rindu kepada ALLAH dan bagaimana rasanya benar-benar tidak sabar untuk bertemu ALLAH. Sejak semalam mulutnya tidak henti-henti asyik mengucapkan kalimah Ismu Zat Allah..Allah..Allah dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir perlahan dipipinya sewaktu dipembaringan.
Perlahan-lahan pemuda gembala menghampiri Sultan Muzaffar Shah yang sejak 20 tahun lalu tinggal bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai tersekat-sekat dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke telinga Sultan Muzaffar Shah lantas mentalqinkan baginda dengan kalimah tauhidan seraya diikuti baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan Muzaffar Shah menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Suasana menjadi hening… pemuda gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia berkata. “Alangkah beruntungnya dia.. sekarang Tuanku benar-benar telah menemui ALLAH dan dapat mengenalNya dengan sebenar-benar kenal. "Ya... ALLAH masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu, aku mencemburui Sultan Muzaffar Shah ini maka jemputlah aku menghadapMu…”
Sebentar kemudian pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir...
Tiba-tiba hujan pun turun seolah-oleh menangisi permergian dua insan yang mulia akhlaknya itu.
- TAMAT -
 
 
 
No comments:
Post a Comment