Saturday, December 4, 2010

Bidasan : Jawapan Kepada Masalah Bukan Islam Membaca Al-Quran

Hmm sekarang ini juga kita telah dihangatkan tentang musyrikin dan kafirin ini menggunakan hujah-hujah Allah sebagai hujah-hujah mereka. Jadi ada yang menyokong sebenarnya. Tetapi dalam video ini mengatakan bahawa Orang bukan Islam boleh menyentuh Al-Quran dan membacanya serta boleh masuk ke surau. Kat sini

Jadi macam mana? Jika hendak baca ulasan saya, maka anda kena lihat video itu dahulu sebab bidasan saya berdasarkan hujah beliau.

1) Signifikan bukan Islam dilarang menyetuh al-Quran. Kita tahu, umat Islam kalau nak sentuh ayat-ayat quran perlu mengambil wuguh tetapi kalau nak baca ayat2 Quran tidak perlu. Jadi kalau Muslim kene ambil wudhu, bagaimana non-muslim? Dalam hukum feqah, mukmin itu mayatnya perlu dimandikan hinggalah dikembumikan kerana mereka bukan najis. Akan tetapi, mayat bukan Islam boleh dibiarkan mahupun dijadikan makanan haiwan. (Klu x sure boleh tanya ulama feqah) Mengapa? Sebab mereka ini najis. Jadi boleh ke mereka menyentuh ayat2 Quran?

2)Belaiu mengatakan berdasarkan surah al-waqiaah bahawa "Quran cannot be taouched accept people was cleaned" Tapi lepas tu dia kata, hanya Malaikat yang boleh sentuh quran di Luh Mahfuz. Ketrangan dan penyokong yang tidak sesuai digandingkan. Dalam ayat quran disebut manusia bukannya malaikat. Macam tuh manusia yang bersih pun x boleh sentuh al-quran di luh mahfuz. Jadi penerangan dan dalil saling bertentangan. Satu cakap orang yang bersih lagi satu cakap pasal malaikat.

3) Memang kita tiada hak untuk menghalang mereka mebaca Quran tetapi kita tak boleh benarkan mereka menyentuh mashaf Quran. Dalam hal ini, beliau telah mencampur adukkan makna membaca dan memegang.

4) Memang lah Islam untuk semua dan Quran wahya dariNya. Sama juga seperti Umar, dia mendengar ayat2 Quran tetapi di tidak menyentuh al-Quran. Kan beza itu.

Bagi saya tiada masalah jika non-muslim ingin mendengar dan membaca al-quran. Di sekolah saya, al-quran memang dipasang dan satu sekolah akan mendengarnya. Tetapi masalahnya, mereka tidak boleh menyentuh menyentuh al-quran.

Dalam isu kongres tersebut, satu persoalan, jika dia boleh berhujah berdasarkan ayat2 quran, mengapa dia masih belum beriman dengan ayat2 tersebut? Dalam ayat itu jelas membawa maksud Allah yang menciptakan alam itu tetapi kenapa dia belum beriman dengan pencipta tersebut? Walhal dia berhujah berdasarkan pada ayat itu juga. Adakaah dia pluralisme?

Saya bukanlah ulama' hanya sekdar pelajar sekolah. Tetapi saya masih berfikir dengan ilmu yang saya pelajari. Adalah lebih baik jika anda juga boleh memberi keterangan yang lebih jelas.

Wallahu a'lam

Jawapan dari admin di : Kedahlanie

Respons admin blog ini :

Saya memahami mesej yang ingin anda sampaikan.

1) Cuma pelik sahaja dengan kenyataan anda : kalau x sentuh mcm mana nak baca???

Mata ada untuk melihat (tulisan)
Telinga ada untuk mendengar (baca)

Jadi x semestinya kita perlu menyentuh untuk membaca dan mempelajarinya, kan?

2) Saya juga tidak nafikan tiada masalah untuk mereka ini menyentuh tafsir qur'an tapi anda juga tidak boleh samakan dengan cara paderi Kristian berdakwah dengan meletakkan kitab mereka. darjat kitab mereka dan kitab kita amat berbeza.

3) Tetapi kebanyakannya kalau saintis lah kita ambil contoh. Mereka bukannya ingin mengaji qur'an itu untuk mengenal Allah tetapi untuk mengkaji ilmunya. Hanyasaya apabila mereka telah terpesona dengan mukjizatnya, barulah Allah membuka hatinya. Samalah juga sasterawan yang ingin membaca keindahan bahasa al-Quran. Tetapi jika kita lihat, niat mereka bukan untuk mengenal Islam pada mulanya tetapi ada juga memang berniat untuk mengenal Islam.

4) Jika anda baca lah di dalam al-Quran, adakah Allah menyuruh mereka mengkaji Al-Quran sendiri? Tidak kan? Tetapi Allah berfirman untuk kita mengajarkan meeka akan keterangan-keterangan (ayat-ayat) Allah. (Saya dah alami) betapa ramainya orang2 kristian mengaji Al-Quran tetapi mereka gagal memahami maksud2 ayat suci (berkaitan tauhid) tersebut hinggakan mereka menyeleweng maknanya. Jadi jika anda perasan, kebanyakan mereka yang mengkaji al-quran hanya dari sudut saintifik tetapi pada hakikat nya (tauhid) mereka kebanyakannya gagal memahami. Sebabnya? Tiada orang ingin mengajarkan mereka. Jadi amat bahaya jika mereka ingin mengkaji al-Quran dari sudut tauhidnya melainkan mereka yg telah pakar dalam teologi agama masing2 baru mereka memahami kebenaran Islam.

5) Permasalahan dalam fikiran saya ialah, saya tidak dapat menerima jika dalam hujah mereka itu meletakkan ayat2 Allah.

5.a) Pernah x pada zaman nabi berlaku sedemikian rupa waima zaman kegemilnagna Islam yang lain?

5.b) Jika mereka mempercayai ayat2 tersebut, mengapa mereka belum menerima Islam walhal ayat2 Allah merupakan keterangan-keterangan yang nyata?

5.c) Atupun mereka menganggap semua agama adalah sama benarnya yang datang dari Tuhan yang sama? Atau nama lain pluralisme?

6) Tetapi jika mereka menggunakan ayat quran untuk menetang kebiadaban orang Islam itu tidak mengapa kerana muslim memeang terikat dengan peraturan Islam.

7) Orang Islam tidak pernah menganggap Islam untuk mereka sahaja. Ada bukti?. Kami pelajar sekolah pun tahu Islam untuk semua kerana itu agama yang universal.

8) Saya rasa adalah lebih baik juga jika dapat mencari fatwa mahupun pendapat ulama dalam mereka Al-Quran dan menggunakannya sebagai hujah. Lagipun dalam tajuk anda ini menyebut al-Quran dan bukannya tafsir qur'an, kan? Jadi check semula.

Wallahu a'lam

No comments: