Friday, January 21, 2011

Salah Faham Racun Merbahaya

Artikel kali ini singkat sahaja. Hanya menulis pandangan tetapi ulasan biarlah orang yang mengunjungi blog ini sahaja yang memikirkannya.

Saya lihat dalam arena politik sempit negara ini, politik kana-kanak yang sebenarnya menimbulkan pelbagai kekecauan dan konspirator-konspirator hanya melihat gelagat dan karenah orang bawahannya sahaja.

Dalam meneliti hal ini, saya dapati, pejuang-pejuang politik serta para blogger (secara konsepnya pihak yang tidak berkepentingan) begitu asyik memperjuangkan kebenaran.

Namun mana 1 kebenarannya? Jika dua-dua menganggap pihak masing-masing sebagai pihak yang benar, maka mengapa berlakunya perselisihan karut-marut seperti ini? Satu matlamat perjuangan yang sama iaitu untuk menegakkan keadilan. Tetapi mengapa cacamerba jadinya?

Jadi hal ini disebabkan salah faham. Yang buat hal orang atas, tetapi orang bawah sibuk hendak menafsir perkara sebenar yang berlaku, akhirnya timbulnya kekeliruan dan fitnah. Maka masing-masing yang mengaku jaguh penegak kebenaran akan berbalah.

Jadi jangan cepat melatah.

Tips daripada saya :-

1. Kalau ada berita tentang salah-laku pemimpin, biarkan mahkamah tentukan dan jangan sibuk hendak tunjuk pandai. Kalau tiada keputusan, serahkan sahaja kepada kebijaksanaan Allah.

2. Kalau ada berita keluar tentang dasar-dasar yang dimenifistasikan oleh kerajaan mahupun pembangkang, maka berfikir dengan rasional dan buatlah penilaian dengan pertimbangan akal dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana ulasan pihak yang berat sebelah. Be natural.

3. Kalau ada keluar berita yang melibatkan serangan peribadi, soalnya sama juga macam nombor 1.

4. Selalu tengok perangai2 penyokong kedua-dua pihak. Kalau pihak masing2 nampak selalu mencarut dan buka aib pihak lawan, maka dua-dua pihak tersebut 2x5 sahaja.

Wasalam

No comments: