Friday, January 21, 2011

Selangor : Percaturan Dalam Persidangan

Lebih kurang dari seminggu kalau tidak silap saya, akan berlangsungnya sidang DUN Selangor, bukan? Jadi agenda tersebut adalah untuk meminda kembali Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959. Pindaan ini dikatakan untuk mengembalikan kuasa DYMM Sultan Selangor dan Menteri Besar.

Mula saya bentangkan dahulu pendapat kedua-dua belah pihak kemudian kita sama-sama cernakan situasi ini.

PR - Kembalikan kuasa sultan untuk melantik 3 (kalau x silap) pegawai kerajaan negeri. Sebagai tanda taat setia dan menghormati institusi kesultanan.

BN- Pindaan tersebut hanya untuk memberikan kuasa kepada Menteri Besar untuk menasihati sultan untuk melantik 3 pegawai kerajaan negeri tersebut.

Jadi ini kenyataan utama mereka terhadap kes ini, kan? Jadi apa kata kita kaji kes yang berlaku ini satu persatu. Bak kata orang putih, step by step.

Kita mulakan dengan kajian terhadap pendirian PR. Mereka mendakwa bahawa mereka cuba kembalikan kuasa sultan. Maka di sini ada beberapa persoalan yang boleh dilontarkan untuk menguji ketelusan pendirian mereka.

1) Kita lihat dari aspek tempoh waktu dahulu. Jika benar pendirian mereka untuk mengembalikan kuasa sultan setelah dirampas oleh BN, mengapa baru sekarang mereka bertindak setelah timbulnya isu pelantikan SUK Selangor? Mengapa tidak isu ini dibawakan pada sidang DUN ketika awal-awal PR berkuasa di negeri ini?

2) Kemudian kita telusuri bersama dari aspek pindaan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor. Isu yang dibangkitkan hanyalah untuk mengembalikan kuasa sultan dan menteri besar untuk melantik 3 pegawai negeri. Persoalannya ialah, adakah yang dimaksudkan 'pengembalian kuasa sultan' ini sebenarnya untuk mengembalikan kuasa menteri besar untuk menasihati sultan?

2.1) Jika mereka benar-benar ikhlas dengan pendirian mereka, adakah mereka sanggup untuk mengembalikan semua kuasa sultan yang telah dipinda semasa pemerintahan BN? Maka tindakan mereka selanjutnya itu yang harus kita perhatikan sebenarnya.

3) Adakah kerana pegawai baru SUK ini bukannya dari jentera PR maka baru MB bertindak? Lantas bagi menutupi agenda yang sebenar, mereka melibatkan sekali institusi kesultanan?

3.1) Jika benar pindaan tersebut telah menyebabkan MB kehilangan kuasa untuk menasihati sultan dalam pelantikan itu, maka beliau sudah tidak berhak, bukan? Jadi mengapa beliau harus menentang pula? Lantas untuk mendapatkan semula kuasa tersebut, maka pindaan itu mesti dilaksanakan. Adakah begitu?

Maka berdasarkan persoalan yang ditimbulkan ini, adakah kita dapat menjangka bahawa Kerajaan Negeri Selangor benar-benar ikhlas untuk mengembalikan semula kuasa raja? Jawapannya anda fikirkan sendiri.

Namun begitu, bagaimana pula dengan pendekatan BN untuk isu ini semasa persidangan bermula? Bagaimana jika mereka menerima dan bagaimana jika mereka menolak?

Jika mereka menerima, maka kuasa tersebut akan dikembalikan kepada MB dan Sultan. Jika mereka menolak, maka dengan berbesar hati Kerajaan Negeri Selangor akan menuduh bahawa mereka penderhaka kepada Sultan. Jadi bagaimana percaturan yang harus difikirkan oleh BN sekarang ini?

1) Adakah mereka akan membawa isu untuk mengembalikan kesemua kuasa sultan yang telah ditarik untuk menguji keikhlasan PR Selangor?

2) Atau adakah mereka akan membawa isu untuk menafsir semula frasa 'nasihat Menteri Besar'? Dalam situasi ini frasa tersebut sebenarnya jelas membawa maksud, keputusan raja WAJIB bergantung kepada 'nasihat' (arahan) MB.

Kesimpulannya, PR dan BN yang masing-masing ahlinya terdiri daripada orang-orang Melayu sangat-sangat bergantung kepada sultan untuk mengurus tadbir demi keharmonian negeri dan negara. Namun masing-masing berselindung di sebalik kuasa raja agar kedudukan mereka dapat bertahan dan kekal berlangsung pemerintahannya. Situasi ini samalah seperti adik-beradik yang bergaduh kemudian datang merengek-rengek kepada ibunya untuk mengadu. Mereka semua tidak pernah sedar itu bahkan mengawal si ibu tadi (urusan istana) dengan sesuka hati mereka (orang-orang politik) walhal ayahlah ( arifbillah & alimbillah) yang sepatutnya menjaga si ibu (sultan) itu tadi.

No comments: