Monday, November 26, 2012

DS Najib & Pemerhati Antarabangsa

Assalamulaikum w.b.t,

Hasil daripada cadangan yang dikemukakan daripada pihak Pakatan Rakyat (PR) telah menggemparkan Malaysia dan dipercayai telah memberi tekanan pihak kerajaan Barisan Nasional (BN). Cadangan untuk menjemput pemerhati antarabangsa daripada Australia untuk meneliti perjalanan Piliharaya Umum (PRU) di Malaysia telah mengundang pelbagai kontroversi dan spekulasi. PRU sememangnya tidak dapat dinafikan lagi kerana proses ini telah menjadi teras kepada sesebuah negara yang demokratik.

Namun begitu, adakah cadangan daripada PR ini dikatakan wajar ataupun tidak?

Perlu kita ketahui bahawa setiap negara memiliki kedaulatannya yang tersendiri dan nilai kedaulatan ini menjadi satu perkara yang sangat sensisitif untuk disentuh oleh negara-negara lain. Apakah yang akan berlaku sekiranya satu-satu kedaulatan sesebuah negara ini dikacau oleh negara luar? Kesannya pasti menakutkan sebagaimana yang berlaku di Palestine apabila konflik kedaulatan antara Palestine dan Israel. Inilah contoh yang terbaik untuk dipaparkan kerana masih kekal berperang sehinggalah ke hari ini.

Samalah juga dalam hal ini, apabila masyarakat mengetahui bahawa proses pemilihan pemimpin dan kerajaan merupakan urusan dalaman negara yang sangat sulit dan tidak boleh disentuh langsung oleh orang luar. Mengapa? Kerana kitalah yang berkuasa untuk memilih mereka... Suara-suara sumbang pasti akan bergema apabila tatkala mereka akan berkata bahawa "Mereka ini sekadar pemerhati!"

Apakah alasan mereka untuk menjemput pemerhati daripada luar? Adakah kerana PRU kita tidak bersih dan telus? Sebenarnya mereka telah lupa bahawa masih ada saluran untuk mereka tegakkan 'kebenaran' mereka sekiranya mereka rasa ditipu oleh pemerintah.

Itulah dia Mahkamah Pilihan Raya... Sekiranya mereka memiliki bukti yang kukuh untuk mendakwa penipuan daripada pihak Barisan Nasional, pergilah ke mahkamah untuk dibicarakan! Namun saya yakin pasti akan kembali lagi suara-suara ini mula mengkritik integriti kehakiman tanpa menyedari kebobrokan wakil parti masing-masing.

Sekiranya kita yakin Allah itu pemelihara kebenaran dan kebenaran itu pasti terbongkar, maka jangan takut untuk gunakan saluran yang ada... Hanya mereka yang bertuankan nafsu dan emosi sahaja yang mudah untuk termakan segala racun yang ada di hadapan mata...

Akhir kata, fikir-fikirkan bagaimana sekiranya sejarah berulang kembali apabila pemimpin meminta kuasa luar untuk menyelia urusan kenegaraan kita sebagaimana yang berlaku ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka. Dek kerana pemimpin yang tamak haloba untuk memegang kuasa, habis musnah segalanya. Jangan dilupa sejarah itu...

Manusia yang melupakan sejarah pasti akan mengulanginya....

No comments: