Masyarakat
Melayu umumnya telah lama wujud di nusantara ini bahkan bangsa ini juga telah
memiliki struktur pemerintahan dan politik yang begitu sistematik dan teratur.
Sebermula kerajaan melayu kuno seperti Funan, Srivijaya bahkan lebih lama lagi
seperti Kerajaan Sailendria dan Matahari telah mengamalkan sistem pemerintahan
beraja ataupun lebih dikenali sebagai monarki. Dipercayai juga bahawasanya,
masyarakat Melayu merupakan bangsa pertama yang mengasaskan pemerintahan
monarki di dunia dan secara tidak langsung layak digelar sebagai pengamal
sistem monarki yang tertua di dunia. Sehubungan dengan itu, bagi menghuraikan
sejauh mana pengaruh raja dalam politik Melayu khususnya di Tanah Melayu pada
hari ini yang digelar sebagai Malaysia, maka menjadi pra-syarat bagi penulis
untuk mengenengahkan dua aspek utama. Pertamanya perihal susur galur atau asal
usul raja-raja Melayu dan juga anutan agama atau kepercayaan baginda sekalian.
Salasilah
raja-raja Melayu dapat dikenal pasti penceritaan melalui tiga zaman yang
berbeza iaitu zaman Hindu-Buddha, zaman kedatangan Islam dan zaman pasca moden
pada hari ini. Asal usul raja di alam Melayu sebelum abad ke 15M, adalah
berasaskan konsep kosmologi iaitu raja merupakan simbol kosmos manakala rakyat
berada di bawah penguasaannya. Melalui konsep ini maka terbentuklah konsep
dewaraja (Dr. Hj Abdullah Ishak: 1990). Dewaraja bermaksud raja adalah jelmaan
dewa Shiva dan Vishn (James L. Peacock 1973 : 14).
“The king, therefore
was a god, “Siva-Buddha is He, material-immaterial by nature’, sang the poet of
Majapahit of his king. He is surely Ruler over the rulers of the world’. Of
Air-Langga it is said that he was an incarnation of Vishnu and also incarnated
as Vishnu, and also incarnates as Shiva, an event celebrated by a volcanic eruption
at his birth. Ken Angrok, incarnated as Vishnu was also the adopted child of
Shiva. To assure that Ken Angrok exuded the divine light and heat royalty, he
was married with a flaming womb.”
Oleh
hal yang demikian, golongan raja dan bangsawan yang menjadi pemimpin dalam
kalangan masyarakat telah dianggap mulia dan suci dari dosa dan hasil dari
kepercayaan itu telah membentuk sebuah kewajipan bagi rakyat untuk mentaati
golongan ini (Shaharuddin 1988). Namun begitu, hasil pandangan dua mereka sebenarnya
telah dicantas oleh Kitab Suci Agama Veda (Hindu) kerana ketaatan yang mutlak
itu hanyalah pada Maha Pencipta sahaja sementara Dewa Vishnu dan Shiva itu
ialah makhluk semata-semata.
Maha Upanishad 1:
“eko vai narayana asin, na brahma
na isano napo nagni, saman neme dyav-aprthivi, na naksatrani na suryah.”
Maksudnya :
(Pada awal ciptaan yang ada hanya
Narayana. Tak ada dewa Brahma, dewa Siwa, api, bulan, bintang dilangit ataupun
matahari)
Bhagavad-gita 9.25
“Orang yang menyembah dewa-dewa
akan dilahirkan di antara para dewa, orang yang menyembah leluhur akan pergi ke
leluhur, orang yang menyembah hantu dan roh halus akan dilahirkan di
tengah-tengah makhluk-makhluk seperti itu, dan orang yang menyembah-Ku akan
hidup bersama-Ku.”
Kedua-dua kitab ini terkelompok
dalam golongan Kitab Smriti yang mengandungi ucapan, perbuatan dan tulisan
daripada rishi (orang mulia). Perkataan ‘Upanishad’ ini berakar daripada
perkataan ‘ajaran yang teramat rahsia’ yang menjelaskan mengenai penciptaan
dewa-dewa, alam dan pembebasan daripada kebodohan. ‘Bhagavad-gita’ pula
mengandungi maksud ‘Nyanyia Ilahi’ yang mengandungi kisah-kisah dan mendapat
kedudukan yang penting dalam himpunan Mahabhrata (Joesoef Sou’yb : 1996).
Kepercayaan
ini terus berkekalan sehinggalah bermulanya dakwah Islam ke tanah Melayu ini.
Kedatangan Islam yang pertama dipercayai telah didorong oleh ucapan Nabi
terhadap para sahabat untuk berdakwah ke Alam Melayu ini. Ucapan Nabi Muhammad
S.A.W ini telah didapati dalam dua kitab sejarah agung Melayu iaitu Hikayat
Raja-raja Pasai dan Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu)[4] :
“Sepeninggal
aku telah wafat kelak, akan muncul sebuah negeri di bawah angin, Samundra
namanya.”“Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera
untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu, serta kamu Islamkan
sekalian isi negeri itu, serta ajar mereka mengucap dua kalimah syahadat.
Kerana dalam negeri itu kelak banyak orang yang akan menjadi wali Allah.”
“Tetapi semasa kamu hendak pergi ke negeri itu, hendaklah kamu singgah
mengambil seorang fakir di negeri Mengiri, bawalah fakir itu bersama-sama
belayar ke negeri Samundra itu.” (A. Samad Ahmad : 2010)
Sebenarnya telah timbul satu
persoalan penting dalam ucapan Nabi S.A.W iaitu di manakah Samundra itu? Di
dalam kitab Sulalatus Salatin, Samundra itu telah diperintah oleh Merah Silu
yang kemudiannya dinamai sebagai Sultan al Malikus Salih. Kawasan pemerintahan
baginda pula ialah Samudera-Pasai. Namun jikalau diteliti dalam dimensi yang
berbeza, perkataan ‘Samundra’ ini berasal daripada perkataan Sanskrit yang
membawa maksud ‘lautan’. Jikalau digabungkan antara perkataan negari &
Samundra, maka makna baru akan diperoleh iaitu, Negeri Lautan yang lebih
dikenali sebagai kerajaan maritim.
Sebermula era dakwah Islam di
Nusantara, kedudukan raja-raja Melayu masih dimuliakan dalam masyarakat Melayu
namun baginda telah dikaitkan dengan keturunan Iskandar Zulkarnain dan juga
keturunan Nabi Sulaiman A’laihis Salam (A.S). Walaupun sesetengah masyarakat
mendakwa bahawa teori-teori seumpama ini merupakan cerminan psikologi manusia
yang ghairah untuk berada dalam susur galur yang mulia, namun teori sedemikian
wajar mendapat tempat di pentas akademik untuk mendapat pertimbangan yang adil.
Walaupun semenjak sedemikian lamanya
masyarakat mempercayai bahawa Raja-raja Melayu dan sekalian rakyatnya menganuti
agama Hindu-Buddha pada satu ketika dahulu, kemudian berlakunya perpindahan
anutan agama secara besar-besaran kepada
agama Islam (syariat Nabi Muhammad S.A.W) di Tanah Melayu, namun telah wujud
beberapa teori baharu yang mengemas kini kembali fakta tersebut. Hal ini dapat
dirujuk apabila dilakukan rujuk silang antara catatan Orientalis, tempatan dan
rangkuman perkaitan ini dapat diperjelaskan lagi melalui Kitab Veda ;
1) Orientalist
: Masyarakat Melayu yang terdiri daripada raja dan rakyatnya
menganuti agama Hindu-Buddha yang kininya
agama politeisme.
2) Tempatan :
Keturunan raja-raja Melayu berasal daripada Iskandar Zulkarnain dan
menganuti agama Hanif Nabi Ibrahim
bersama-sama rakyatnya.
Maka telah timbul beberapa persoalan
kerana telah dicatatkan berlakunya dua pengamalan agama pada masa yang sama.
Jadi adakah salah satu daripada catatan ini merupakan fakta yang salah? Ataupun
Agama Veda ini merupaka ajaran agama Hanif Nabi Ibrahim di Nusantara ini? Kitab
Veda sekaligus menjawab persoalan ini apabila di dalamnya terkandung ajaran
tauhid dan wujudnya kesan jejak daripada Nabi Ibrahim A.S.
“Ya eko asti damsanã mahãri – ugro
abhi vrataih” (Rig Veda VIII.1.27)
“Ia yang Maha Esa, yang mengagumkan, agung dan kuat serta mengedalikan hukum suci-Nya”
“Ia yang Maha Esa, yang mengagumkan, agung dan kuat serta mengedalikan hukum suci-Nya”
Tanda wujudnya kesan jejak Nabi
Ibrahim dalam ayat lain yang selari dengan teks Quran yang memiliki dua kata
kunci utama iaitu jejak Nabi Ibrahim dan keberadaannya di Baitullah (Rumah
Allah) yang diberkahi ;
“Brhama berdiam di tempat ini yang
dinaugi cahaya langit dan dilindungi rahmat tuhan. Ini adalah tempat kehidupan
spiritualiti bagi banyak orang dan belum pernah ditaklukkan.”
(Artharva
Veda X:2,33) [5]
Bahkan beberapa sarjana berpendapat
keberadaan nama Brahma dan Saraswati dalam kitab Veda adalah nama daripada
Abraham/Ibrahim dan Sarah, isteri kepada Nabi Ibrahim. (Muhammad Alexander :
2011). Maka melalui sokongan-sokongan daripada pelbagai sarjana pasca moden dan
juga bukti-bukti daripada dua kitab suci agama jelas menyimpulkan bahawa Veda
itu sebahagian daripada suhuf Ibrahim dan sekaligus membuktikan bahawa
Raja-raja dan Masyarakat Melayu purba menganut fahaman monoteisme, Agama Hanif
Ibrahim.
Catatan :-
1.
4- Pengislaman
Raja Samudera-Pasai, Sultan Malik Saleh telah mendorong pula kepada pengislaman
Raja Melaka, Sultan Muhammad Syah seabad kemudian dan rentetan daripada
peristiwa ini telah menjadi faktor penarik kemunculan Ahlul Bait ‘gelombang
pertama’ di Alam Nusantara (Hj Muzaffar Dato’ Hj Mohamad & Suzana Hj Othman
: 2009)
2. 5- Teks
Veda ini ditulis oleh Abdul Haq Vidyarti (2008) yang telah diterjamahkan dalam
judulnya ‘Ramalan tentang Muhammad’. Beliau menyebutkan bahawa Brahma ialah
Ibrahim A.S manakala Baitullah (Kaabah) adalah selari dengan “Baik di bangun
tinggi, dindingnya lurus ataupun tidak, tetapi tuhan tampak di setiap sisinya.
Dia yang tahu Rumah Tuhan, tahun itu kerana tuhan dipuja di sana” (Atharva Veda X:28)
No comments:
Post a Comment