Wednesday, July 7, 2010

Gambaran Sirna, Pencarian Belum Terhenti

"Wah, penatnya hari ini!" Hati mengomel sendirian akibat kepenatan. Aku duduk-duduk bersendirian sambil menanggung kepenatan yang amat sangat walau ia bukan dari jasmani yang afiat.

Aku penat memikirkan hal yang tidak pernah ada kesudahannya. Jangkaanku selama ini kian meleset dek kerana dari sehari ke sehari telah aku dapati sejarah lama bakal berulang, parut yang panjang kembali tersiat, luka yang dalam kembali berdarah dan sejarah hitam kembali meneyelubungi.

Sehinggalah aku mengimbau detik peristiwa sewaktu aku di KFC. Bersama aku, Mr. MAR dan Mr. MAZ. kami meluangkan sedikit waktu di sana untuk belajar berkumpulan walaupun hakikatnya bukanlah sedemikian rupa.

Namun perkara yang membuatkan diri ini untuk bercerita hanyalah mengenang semula babak-babak pahit yang kembali mengahntui diri. Jiwa ini mengerang kesakitan yang menusuk hingga tiadalah berdaya untuk roh dan jiwa ini menampung senidirian.

Aku masih percaya perkara yang pernah menejengah ke telingaku bahawa mintalah kepada Allah seorang penolong diri kamu laksana Musa AS memlihi Harun AS nescaya akan Allah memperkenankan doamu.

Semenjak itu aku sentiasa berdoa agar mereka yang berada di sampingku dan mampu menggoncang jiwa yang didambakan ini, maka dialah yang menjadi penolong bagi setiap urusanku. Tiadalah setiap perkara yang dikehendaki itu membuahkan hasil dan kerana itulah hidup memberikan cabaran.

Laksana episod-episod di pentas nusantara seringkali menjadikan aku watak statik hingga acap kali perubahan latar tempat namun aku jualah yang sentiasa memikul pelbagai penderitaan ini. Dahulunya seorang insan bergelar sahabat telah berjaya menambat hati ini dan aku percaya dialah insan dikurniakan Allah kepadaku.

" Weyh, kenapa kau escape assembly tadi? Datang sahajalah, bukannya apa pun. Kalau belajar sekalipun dah ada jadual. Lagi pun, waktu prep pun engkua balik lambat. Peraturan nak jadikan setiap perkara berlaku sentiasa tersusun dan siapa tak ikut zalim taw!"

" Kenapa engkau hmm... ?" Bicaranya diberhentikan seketika kerana tidak sanggup mengungkapkannya.

" Asal? kau terasa terkongkong?"

" A'ha. Kenapa banyak benda aku buat ada pantangnya? Kenapa aku sahaja yang kena?"

Soalan itu benar-benar menyentap jiwa yang mendengar. Satu suara menrenggut ketenangan ini lantas menjawab, "aku terlalu sayangkan kau duhai teman. Tidak pula aku sanggup melihat engkau terkapai-kapai dalam bayangan mencari entiti diri realiti. Malahan engkau jualah yang menjadi penolongku."

Namun perkara yang diharapkan menajadi sebaliknya. Kami menjadi tidk sehaluan. Hanya permasalahan yang melanda dirinya menjadikan aku tempat luahan dan sering ditinggalkan dalam keadaan kebingungan. Hinggalah benak hati yang terlalu kecil rasanya yang berada di ufuk tmur ini menjerit dalam kesunyian, "Engkau ingat aku ini siapa! Aku juga seorang manusia yang punya perasaan! Namun tidak pula engkau cuba memahami hati ini laksanan aku cuba menyelami duniamu jua. Aku juga seorang manusia yang memerlukan handai untuk bertepuk tampar dan engkau pula meninggalkan aku. ENGKAU ZALIM SAHABAT!"

Tatkala skrin memori terus berlangsung, mata ini terus berkaca-kaca hingga berguguran mutiara jernih di pipiku. Kenapalah manusia, tiada satupun yang mampu memahamiku. Aku sanggup menjadikan diri ini teman setia untuk dikau tetapi tidak pula pernah engkau melihatnya. Kenapa?

Namun begitu, walau bibit-bibit ini telah lama terbuku, namun muncul pula sejarah baharu yang harus diukir dalam kondisi yang berbeza. Saat ini muncul pula seorang insan yang bisa menjadikan hati ini gegak gempita dan merobek segala hijab yang menyembunyikan personaliti diri ini dari dunia luar yang kejam lagi fana.

Aku cuba meletakkannya pada posisi tertinggi dalam darjat hatiku. Mungkin kali ini dialah yang mampu merubah diri ini menjadi yang lebih baik dan bukanlah sirna yang dipinta.

"Nanti engkau free tak petang ni?"

"Kenapa aku? aku memang free jer bila-bila masa," hanya keranamu aku melapangkan waktu.

"Engkau fahamkan apa yang cikgu ajar? Nanti tolong aku, boleh tak?"

"No hal lah." Sedaya upaya melapangkan segenap waktu dan mengorbankan segenap perkara agar dia ada yang membantrunya.

Sekali lagi perbuatan ini menjadikan diri ini kesal. Mengapalah aku terlalu buta untuk menilai? Dan menagapalah diri ini terlalu mudah memberi kepercayaan itu kepada orang yang baru kenali? Betapa bodohnya diri ini.

Aku telah mengorbankannya selama dua bulan untuk memberi peluang untuk membuktikan dia juga punya kesungguhan demi dirinya. Sayang seribu kali sayang, malang seribu kali malang kerana dia mempersiakan waktu itu yang cuku lama.

Akhirnya aku bertekad, engkau juga bukanlah penolongku dan aku akan terus mencari 'penolong' itu hingga ke akhirnya. Engkau juga bukanlah keutamaanku lagi untuk membantu kerana engkau juga telah memepersiakan aku.

" Mesti ingat yang kita ini hendak jadi apa? Hendak jadi hamba manusia atau hamba Allah?" Ucap ayahku yang membwa pengertian sungguh bermakna. Dahulunya aku belum fahami maksud sebenar dan kini hal itu telah diceritakan Allah melalui hidupku satu persatu dengan penuh terperinci walau kurang satu sekalipun.

Maha Suci Allah yang memudahkan segenap urusan hambaNya yaang berkerja demiNya hingga kegagalan sekalapun, hatinya tetap berasa lapang. Maha Kuasa Allah yang membutakan hati hambaNya yang melakukan perkara tidak pernah ikhlas dan sentiasa mengaharap keredhaan tuannya, manusia dan bukan pula tuhannya Allah.

No comments: