Friday, July 2, 2010

Jangan Gelojoh !!!

"Penat sungguh hari ini. Baik aku rebahkan badan ini yang masih lelah," aku bermonolog sendirian.

"Haii... Kelakar sungguh hari ini. Tak kering gusi kalau diingat kembali," Aku ketwa sendirian dek kerana hati ini tercuit dengan perkara yang menimpa kami di kelas 5 Sains 2.

" Anwar, tak dapat-dapat pun, apa yang tak kena? " Rungut Amira yang masih tidak berpuas hati.

" Ha, itu lah orang kata jangan gelojoh, kau tu pulak hentam keromo ja!"

" La, siapa pula yang gelojoh?" Amira masih tidak berpuas hati dengan jawapanku.

" Engkau la, Amira! Orang gelojoh ni senang gemok, senang lapar, makan tak hadam dan banyak kalori tersimpan tau!" Suaraku semakin meniggi namun aku cuba menahannya kerana waktu P&P sedang berlangsung.

"Eh, makan di dalam kelas pun tak boleh, inikan pula makan. Sampai hati kaukata aku gelojoh?" Nadanya seolah-olah ade rase hampa dan sedikit kecewa terhadap percakapanku.

" Merajuk ker? " Aku memerlinya.

" Tak la, cuma meraung jer..." Jawabnya sinis.

" Oh, ingatkan nak melalak. Boleh gantikan shift serigala yang melalak-melolong tak tentu pasal tu," aku cuba mengusiknya. Mungkin hatinya boleh terubat sedikit.

" A'ah, tak payah aku menghadap muka kau tu. Baik aku menghadap tembok lagi bagus!"

" Hmm, memang lah tidak payah. Senang je engkau nak menghadap muka aku yang kacak lagi berhaya ini. Lagipun aku beru nak beli timba baru. Boleh kaumengahadap benda tu, tak perlu susah-susah!"

" Engkau ada pun aku dah susah. Terima kasih sahaja lah untuk keprihatinan engkau yang tidak akan aku hargai, pun!"

" Weh Amira, apa ni kaucakap? Cakap Melayu macam bukan Melayu!" Suaraku meleret-leret untuk menimbulkan rasa menyampah itu dan melihat reaksinya.

"Isyh, menggedik lah engkau ni!"

" Aku menggedik pun tidak gelajoh macam engkau!"

" Eh, tolong sikit! Aku bukannya gelojoh tapi tidak dapat jawapannya sahaja. Nak hiperbola pun agak-agak la gedikz!"

"Weyh gedokz, biar aku lihat jalan kira engkau buat. Cikgu Rojita ajar pun tak faham-faham!"

" Eh, tolong sikit! Siapa gedokz? Mengaku dulang paku serih, mengata orang dia yang lebih!"

"Ewah, ewah, aku hendak tangan-tangankan, nanti buku lima pula yang hinggap. Mana soalan yang engkau tidak dapat tadi? "

" Iyo lah, ha cuba engkau tengok ni, kan sama dengan jalan kira cikgu, kan?"

" Haha, sebab itu lah aku kata jangan gelajoh. Nanti semua perkara haru-biru, semberono sahaja engkau ini!"

" Apa pula? Mana yang gelojohnya?"

" Hmm, perasan pandai pula. Kalau engkau macam Mayonis aku tidak kisah sangat. Tapi engkau tu gedokz... Gelojoh teros!"

"Engkau ini asyik-asyik perli aku sahaja. Mana silpanya?"

" Cuba engkau tengok balik. Buat kat jalan kira di kalkualator sekali harong macam makanan (soalan) tu lari pula!"

"Apa pula. Sama sahaja!" Dia masih menafikan lagi.

" Cuba engkau kira satu-satu, (kira seketika). Tengok, kan dapat!"

" Eh, dapat lah," Amira mula tersenyum keriangan kerana dapat menyelesaikannya seperti kanak-kanak rabina.

"Ha itu lah lain kali kalau nak buat kira-kira jangan gelojoh! Buat satu-satu!"

Loceng pun berbunyi memberi isyarat sudah menjelma 5.30 pagi. Aku pun terus membaca doa.

" Allah, aku tidur pun boleh termimpi?" Aku mengusik diri sendiri. Kemudia aku pun teruslah bersiap-siap untuk pergi sekolah pada hari ini dengan azam yang baru dan semangat yang segar demi menuntut ilmu yang membawa kita kepada kejayaan.

-TAMAT-

No comments: