Saturday, May 29, 2010

Susahnya Nak Ubah!

Apabila seseorang insan menghadapi satu situasi yang mencabar kematangan dan kebolehannya, maka ketahuilah bahawa Allah ingin menjadikan dikau orang yang lebih dewasa. Tatkala kau mula mengeluh, kau dari kalangan yang berputus asa sedang mereka yang berputus asa dari rahmat Allah ialah orang kafir. Maka itulah, cari lah dikau akan seorang hamba yang bergelar tema agar dikau mendapat panduan sewajarnya untuk menjadi tongkat dan penyuluhmu.

Moon : ko jadi pakar psikologi aku leh tak?? hahaha

Mode : hahahaha tak leh belah... Aku musykil keseriusan ko... aku ni maen2 orang nyer... huhuhuhuhu

Moon : hahahaha!!
btullah!!

Mode : hahaha... jngan ko terikut kesengalan aku suda nnt... Aku nie mmg pun seorang filosofer... huhuhu... jgn menyesal lak... skng nie termaterai sudah

Sun : aku bg paling ketara.Moon...jiwang.haha~

Moon : ape yg termetrai?? blum wat surat perjanjian lagi.. mane tau lepas aku kena psiko oleh ko,aku trus jadi gila!! bleh mak bapak aku saman ko!! hahahahahha!!

Moon : Sun, tilte tulah yg aku nak buang!

Mode : hahaha... Oh ko nak wat surat ker? I'm just a simple person. You can arrange what ever you want. huhuhuhuhu... oh title tue ker? ha thats rite, itu koreje yang paling susah....

Sun : Moon, pandangan org la paling susah kita nk ubah

Moon : haha!! dan byk lagi masalah..huhu..kalau aku dah bersedia nnti aku bgtau kau.. stakat ni kaulah kwn yg paling "matured" pernah aku jumpa.. huhuhu

Sun : dh matang?petik la.meh aku belah.haha

Mode : Kau ckp aku ker? aku ni muder lagi... hehehe... InsyaAllah. tapi tak mustahil pandangan orang boleh berubah sbb aku dah pernah lalui...

Moon : huhuhu~~~

Sun : hurm..kalo ko ckp pandangan org tu aku pn rase bleh berubah.yg susah bile ramai dh pikir cmtu.tu yg susah

Moon : walhal aku tak delah sejiwang mane pon =_="

Mode : a'ha memang. kalau diri sendiri susah nak ubah, maka orang laen lagi susah la nak berubah. Sebb tu ada kata2 "If we want to change around us, then we must change ourselves first" yang bezanya ialah cepat atau lambat jer perubahan itu berlaku.

Moon : Mode, aku tak de jiwang sgt..seperti org laen jugak...biasa je.. but still, org aggap aku jiwang..walhal aku hanya tulis lirik2 yg memberi makna kpada diri aku sndiri!

Sun : r aku layan lagu rock melayu (iklim,search).haha~ xde pn org ckp aku jiwang

Moon : aku lyn lagu siti~nape org ckp aku jiwang ??salah ke????????

Mode : Sun, Lagu rock melayu jiwang ker? aku tak penah dengar

Mode : Moon, mengikut kaedah pandangan orang ketiga, penilaian seseorang terhadap diri kita bersandarkan kepada dua langkah. pertama ialah dia melihat perilaku si subjek. yang kedua dia mengintepretasi situasi tersebut berdasarkan pembangunan Rational Quotient (RQ)... so if we want to something make it in strategic ways...

Sun : try la layan lagu iklim-suci dlm debu.ko akn paham maksud aku.kehkeh. Moon, ko wat pengumuman la dlm fb ni ko kate ko x jiwang.t org caye la.haha

Mode : Berdasarkan statement kau yang last nie aku simpulkan penilaian itu berdasarkan kepada RQ seseorang tersebut. dan dia juga mungkin serangan bersifat peribadi inspirasi kepada subjek.

Moon : huhhuhuhuhuhu!! RQ itu apa???

Sun : aku pn xtau.haha,IQ aku tau la

Moon : Berdasarkan lgkah 1: aku pernah wat sesuatu yg jiwang atau rommantik??melamar org??huhuhu..seperti yg aku igt,aku tak pernah wat sume tu..huhu lgkah kedua tu tak paham sgt...

Mode : baek aku terangkan step by step. Step pertama ni berdasarkan psiokologi. Di mana subjek melakukan sesuatu. Misalnya di anggap jiwang seperti melayan citer2 cinta, baca novel cinta dan semua yang berkait dengan cinta dan perasaan.

Moon : ok.aku tak pernah bwat sume tu :) yg kedua?

Mode : Step kedua nie dia biasanya terikat dengan disiplin ilmu sosiologi dan antropologi di mana penilaian dan tingkah laku seseorang bersandarkan adat dan isu semasa. Maka jika adat masyarakat tu percaya cinta dan perasaaan itu jiwang, maka subjek akan dikira jiwang. tapi jika masyarakat percaya orang yang kuat menangis jer jiwang. Maka perilaku subjek yang tak kuat menangis tapi suka cerita cinta tadi tak dikira jiwang. Tu la RQ di mana pembangunan itu amat dipengaruhi oleh mansyarakat. Sbb tu susah nak dibuang. setakat tu paham?

Sun : r yeke Moon xbuat...

Moon : paham cikgu!!

Sun : senang kate ko di panggil jiwang sbb masyarakat yg angap cmtu

Moon : huh! korg je yg aggap aku jiwang:p

Mode : Step pertama begitu penting untuk orang fahami kerana step pertama ngan kedua tadi umpama lagu dan irama yang tak leh terpisah. Misalnya aku just amik satu situasi yang laen taw : Mamat (subjek) tak seberapa pandai tapi (bab perilaku) dia suka berkepit dengan budak pandai(inspirasi) jadi -step pertama tadi orang menilai- mengikut kepercayaan masyarakat, diorang percaya sikap subjek digambarkan berdasarkan inspirasi tadi. Jadi sekiranya dia tidak pandai tapi kawan dengan orang pandai maka dia dikalsifikasikan sebagai orang pandai gak. -Step kedua terpecah kepada dua iaitu
Faktor dalaman : perbuatan 100 percent diri sendiri
Faktor luar : Perbuatan itu dilahat berpaut dengan objek luar misalnya tadi dia dikaitkan dengan budak pandai. Mcm ko dikaitkan dengan poeribadi siti. Maybe cam tu...

Mode : Aku tulis nie ade yang bedasarkan pemerhatian, pengalaman dan juga ilmu yang aku belajar tau. jadi ketepatan itu juga mesti berturut kata daripada mereka yang mengintepretasikan penilaian mereka.

Moon : okok..saya sudah faham..terima kasih atas tunjuk ajarmu...

Akan sekalian itu, mengertilah dengan ilmu dikau mampu memahami sesuatu perkara. Dengan pengalaman dikau mampu menghayatinya. Dengan pemerhatian dikau mampu menauladinya. Dan dengan keyakinan dikau mampu mengatasinya...

No comments: