Mr. Thinker : nape perlu wujud pembahagian bdk bodo n bdk pandai?
Ms. Thinker : senang ckgu nak ajar dan kumpulan bdk pandai adalah aset sekolah...rugilah klu
sekolah x bahagikan....hahaha.
Moderator : sebelem tue aku nak kepastian dulu, maksudnyer pembahagian kelas cam kat skel
ker? atau kategori kelompok nie ni pandai ker bodo?
Mr. Thinker : pembahagian kelompok la bleh ckp.nape bile kite ckp pasal bdk ps sti akn kluar "ala dorg bdk bodo sbb tu kat blakng".aku xsetuju ngan pembahagian ni.xle ke pandang sume manusia tu equal?bdk sains,pandai,blaja je smpai masuk u,dpt doktor tp bdk 'bodo' ni,dorg pandai dlm bidang2 yg dorg minat.sape bleh ckp ape golongan bdk2 blakang ni slalu wat?terutamanye lelaki
Ms. Thinker : silap tu...bdk belakang slalunya pandai dr segi kemahiran..
equal la tu...diorang leh compete ngan bdk depan...tp ramai yg x sedar keupayaan masing2.... xde yg nak menyerlah....pasal tu org fokus kt bdk depan....maka jgn salahkan persepsi org ramai...
Mr. Thinker : persepsi org ramai yg aku marahkn.apabila masyarakat menerima dorg,dorg akn lebih yakin dn akn menyerlah.ni x..asal nmpak bdk bwk moto laju2,terus dlm palotak dia ckp bdk tu mat rempit.mak bapak dorg x ajar.heh.cmne dorg nk menyerlah kalo dorg x d bg peluang?
Moderator : K tapi bagi kiter mmg setuju dengan pembahagian tue... Sememangnye kemahiran itu tak leh kata budak belakang shj yang leh belajar.. Sebenarnya kita pun leh belajar. Kalau kite ikut teori biology dan sains sukan, kemahiran terbentuk adanya hasil aktiviti yang dilakukan berulang kali dan tidak melibatkan daya pemikirang tetapi hanyameningkatkan daya kecekapan motor neurone kiter
Mr. Thinker : aku brasal dari kelas blakng jd aku tau ape persepsi masyarakat kat kitorg.aku naik dari 1 klas ke 1 klas n buktikn yg bdk klas blakang xbodo.tp sbb aku brasal dari klas blakng,persepsi tu masih melekat kat aku
Moderator : Tapi biler timbulnya isu budak sains semua pembelajaran melibatkan pemikiran di mana ianya perlu dibentuk dengan IQ kiter dan tak semua yang mampu buat semua tu... Ad pun kelas belakang yang boleh buat nisbahnye begitu sedikit dengn nisbah kelas depan. Jadi sememangnya ade paembahagian mengikut daya IQ masing2. So aku rase memang ade pembahagian yang macam tue...
Any objection?
Mr. Thinker : teori...teori xbrgune kat dlm hidup.pengalaman yg mengajar kite semua perkara
Ms. Thinker : jgn ckp camtu(hehehe,suke tgk org bawak motor laju2 nih!~racing spirit~)...ko silap lg sekali med,diorang dpt peluang yg sama malah lg banyak drpd org lain...dh x digunakan dgn btol,wat pe nak kasi muka lagi....
Moderator : Teori berguna la... Tanpa ilmu pengalam yag ditimba kita tak dapat faham tau. Denga pembelajaran teori secara telus mampu memandu kita untuk menghadapi situasi dengan lebih berkesan. Berdasarkan teori pemikiran kritikal Edward De Bono.
Kita memerlukan pembelajaran teori untuk membantu kita menghadapi sesuatu perkara yang lebih berkesan secara langsung membian pengalaman yang lebih berguna pula di masa hadapan.
So?
Ms. Thinker : moderator, btol2,tak sume org mampu bawak aliran sains....kter pun setengah mati rasanya....
Mr. Thinker :ms.2..tau x nape dorg cmtu?segalanye bermula dari umah "ko ni motor je tau.aku dh antar ko blaja xnk.idup MENYUSAHKN org".nmpak?bile parent sendiri ckp cmtu,adkh dia sbgai remaja akan pikir "aku bleh berjaya.tanggapan mak aku salah".tak..majoriti remaja akn pikir "aku dh idup nyusahkn org.watpe aku jd pandai.baik aku lyn motor ni"
Mr. Thinker :
bg aku teori tu...brgune skit.pengalaman yg ajar bnyak.cthnye,Thomas Edison.teori,eletrik bleh terangkn tempat tu.tp dia gune pengalaman dia sbnyak 10k kali tu ntuk berjaye
Moderator :Itu pengalaman yang diselitkan dengann penyelidikan
Dan teknik yang dipelajari dyyer merupakan peringkat pembeljaran pemikiran tahap pertama di mana ilmu yang diperoleh lambat kerana perlu berlakunya pengalaman dahulu. Tetapi pembelajaran pemikiran peringkat ketiga pula belajar dulu baru kiter wat pengelaman.Dan nisbah kejayaan adalah lebih tinggi. Macam la remaja tu juga, andai diorang mengerti/mengetahui/belaja
Mr. Thinker : oh?aku lg ske ngan tahap pertama.biar rase susah hidup.skang dh trlampau manje bdk2nye.seperti yg ko ckp,adakah ibubapa akn ckp sbb dorg antar anak dorg ke sekolah?aku sngat pasti kalo ade mesti ayat dorg "nk biar pandai.g skola tinggi2".hah.dh x releven.pemikiran bdk skang makin ganas.dorg akn tanye ntuk ape perlu pegi blaja tinggi2.ni pengalaman aku ye.bdk tu tnye kat mak dia cmtu dan mak dia terdiam.
Ms. Thinker : mr, hanya anak derhaka,x sedar diri yg akan ckp mcm tu kat maknya...tp aq setuju pengalaman lebih banyak tinggalkn kesan drpd teori..bdk klas belakang dpt lebih bnyk pengalaman hidup,diorang lebih terdedah kpd dunia luar...ini lah permulaan kebijaksanaan...membezakan
moderator, kadang2 bdk depan pun jd lembap dlm kemahiran,pasal minda terikat ngan teori...IQ cukup mantap,tp bodoh x dpt diajar,pandai x dpt diikut...
Moderator : Tapi bagi kiter pengalaman yang dilalui berpandukan ilmu yang TELAH dimiliki adalah lebih berguna berbanding pengalaman yang dilalui tanpa pandua ilmu. Kita ammbil misal, berapa ramai yang berjaya dalam seni lukis tanpa kuliah dan kurus berbanding mereka yang berlajar dulu pelbagai jenis ilmu dan teori dalam lukisan semasa mereke menuntut kuliah sebabnya kene ade nisbha kerana nak bandingkan yang mana ada potensi lebih besar untuk berjaya adalah yang tinggi keutamaannya. Jadi berbalik kepada usul, kene ade pembahagian pelajar mengiktu kategori itu sebab cara pandang pelajar IQ tinggi jauh berbeza dengan cara pandang IQ kureng. kan? Any objection?
Moderator : Ms. Thinker, Seperti yng kiter cakap tadi. Kemhairan yang dibina atas kebolehan motor neurone yang dilakukan secara berulang kali sehingga terbentuklah muscle memory yang kuat kerana dengan keterbiasaan itu membuatkan orang2 teori macam kite pun leh belajar bende tu sbb tak terikat dengan pelbagai mcam teori tetapi hanya melibatkka keterbiasaan motor neurone kiter dalam melakukan setiap amali tu. So, kiter pun seennarnya leh belajar kkemhiran tu kerana ia tak melibatkan IQ tatpi hanyalah kemahiran yang perlu diasah. So?
Ms. Thinker : a little objection;bdk belakng x kn susah2 perah otak utk excel dlm hidup~xde kerjaya pro dlm dunia yg x perlukan pemikiran tahap max...sume mesti nak struggle gila2....maka bdk dpn yg sanggup perah otak akan didahulukan....hahaha... Mr. Thinker x komen..,kira menang la pihak kerajaan ni!!!
Mr. Thinker: t la sat..sakit pale aku..haish..sbb ni la aku xske brpikir...
Moderator : A'ha dak kelas2 belakang hanya perlu tingkatkan kemahirang dan yang mengarah2 tue dak kelas depan sebb merekalah yang kene berifikir kerana pemikiran mereka dianggap amat diperlukan dalam kalangan masyarakat awam mahupun golongna elit sebenarnya. Kita menang la nie?
Mr. Thinker : ego.bg aku bdk dpn n bdk blakang same2 ego.same2 perlukan masing2 tp xnk ngaku.yg bdk dpn jeles ngan bdk blakang sbb bebas sngat dan bdk blakang jeles ngan bdk dpn sbb slalu di puji.masing2 mencemburui masing2 tp xnk ngaku
Moderator : Objection. Bagiku itu pandangan yang khilaf lagi songsang. Tak sumer macam tue. Kalau membincangkan konsep keterbebasan di sini tiada satu faktor pun berkaitan dengan aliran masing2. maka tak boleh kata jeles itu bagi budak kelas depan. Kalau dipuji pun sama juga kerana sekiranya pujian itu dilakukan atas dua faktor kebolehan dan sahsiah. Maka sapa yang menepati ciri2 tue kelas mana2 pun boleh dipuji. Sememangnya mereka saling memerlukan dek kerana keterbatasan diri. Tetapi yang memberi impak yang lebih dominan adalah orang aliran sains dan pemikiran.
Mr. Thiker : golongan majoriti adlh golongan yg di katekan 'bodo'.how come ko bleh kate dominan?adkh sbb dorg xle menggunakan pemikiran dorg seperti golongan pemikir ni dorg di katekn bkn dominan?like i said,ego.ye x sume cmtu tp,majoriti golongan pemikir cmtu.bleh kira ngan jari la sape yg x cmtu.mereka ni hanya berpikir,yg melaksanakn?xle bayang la kalo golongan 'bodo' ni mogok....
Moderator : Dominannya satu masyarakat itu bukannya mengikut jumlah ahli puak atau kelompok dalam masyarakat. Kta misalkan dalam masyarakat institusi pembinaan. Golongan intelek adalah arkitek dan golongan bawahan adalah buruh. Adakan mampu buruh2 itu melaksanakan sebuah pembinaan bngunan yang kukuh tanpa pandua dari arkitek tersebut? Takkan. Sedangkan arkitek tue pula jika tiada tenaga kerja mmg kerja pembinaan akan tertangguh. Namun adakh mustahil baginya untuk membina bangunanan itu? tak sebab mereka pun boleh berkompromi dengan arkitek2 yang laen untuk membinannya CUMA hanya mengambil tempoh masa yang lebih lama sbb tidak cukup tenaga buruh. Maka, tanpa pencetusan idea dari pihak pemikir, maka golongan bawahan tidak mampu mengirak langkah dengan lebih jauh. Jelas terbukti golongan pemikir adalah lebih dominan.
Mr. Thinker : jadi,adakah ko ingin mengatakan yg golongan pemikir ni bleh wat sume benda dan golongan yg lg 1 xle?
Ms. Thinker : la...Mr. Thinker,tau la ko bercita-cita nak melaksanakan REALPOLITIK....,mengajar manusia dgn cara kekerasan xde gunanya...apa barang mogok2...cam budak2...(obvious sgt X guna akal utk selesaikan masalah). Moderator, HAHAHA...!!! Moderator..,VICTORY is OURS!!!...Mr. Thinker dh penat!
Moderator : hahaha. Aku tak pula nak katakan golongan pemikir ni mampu buat semua perkara tapi jelas terbukti. Dalam pembuatan mentol golongan pemikir yang mempeloporinye. Dalam teori pembinaan sejak tamadun mesopotamia, golongan pemikir yang mempeloporinya. Maka golongan bawahan yang kurang berkemampuan mencetuskan disiplin ilmu baru hanya bergntung kepada RnD golongan pemikir bagi memudahkan pekerjaan mereka. Even dalam industri elektronik, golongan bawahan hanya mampu mencipta barangan tapi perlu diingat disiplin ilmu dan formula yang dihasilkan turut dipelopori giolongan pemikir. Tidak sebegitu Mr. Thinker? Ms. Thinker, betul sudah terang lagi bersuluh.
Mr. Thinker : so i need to lead a revolution to make people realize that all people r equal dan xperlu membahagikn sesape.sume manusia tu same.Islam mengajar kite begitu.tp sbb masyarakat skang yg membuat pembahagian ni,maka manusia telah trbahagi.yg pandai rase jijik kat yg bodo duduk kat tepi jln.bile masuk masjid nk solat yg bodo tu pegi sblh dia yg pandai tu akn blah g tmpat lain.heh.so?perlu ke pembahagian tu?bile bdk2 mula di bahagikan dari kecik,dorg akan merasakan yg dorg hebat dan level dorg dh tinggi.maka,akn wujud 1 perasaan benci kat bdk2 yg blakang.ikut psikologikal teori la.apabila seseorg tu di asingkan dari kecik dan setiap hari dia d beritahu yg dorg special dan bdk yg blakang ni x,dorg akn develop 1 feeling yg mengangkat 'martabat' dorg.ini pemerhatian aku ye.bdk2 darjah 1 skang,dorg xbrkawan ngan bdk blakang,sbb?parent dorg ckp nnti dorg bleh jd bodo.haha.aku berkawan ngan sume.aku xbodo pn.at least aku dpt mcm2 pengalaman yg org lain xkn dpt
Ms. Thinker : bapak panjang....ceh,senang je nk bidas,aq kasi jwpn ringkas lg padat.....Islam anjurkan kosep sama rata,tp dlm Al-Quran,banyak kali diulang2 'manusia yg berfikir'.....so,the conclusion is:Manusia yg guna akal lebih mulia,tinggi darjat keilmuan..
Moderator : Haha kat sini aku dah nampak sebenarnya penjelasan di atas merupaka satu kekeliruan konsep yang amat jelas. Sapa kata dalam Islam tidak dibuat pembahagian sedangkan dalam Quran jelas2 sebut bahawa orang mulia di sisi Allah ialah orang yang beriman dan yang paling mulia antara mereka pula ialah orang yang berilmu. Kekeliruan yang aku nampak dari teori psikologi, hal itu kerana adanya sikap bongkak. Bukannya kerana siapa pandai atau bodo. Malah dalam Quran jelas juga sebut bahawa "Berpalinglah kamu dari orang2 yang bodoh" Dah jelas ada. Maka dalam Islam mmg dah ada di mana kemuliaan seseorang berdasarkan ilmunya. Hanya sikap zuhud makhluk sahaja yang membuatkan mereka tidak angkuh. Dalam satu hadis yg bawak maksud seburuk-buruk manusia ialah berasa bongkak terhadap Tuhan DAN merendah diri terhadap manusia dan sebaik2 manusia berasa rendah depan Tuhan dan bangga ( x bongkak) depan manusia. Jadi?
Ms. Thinker : Itulah sbbnya org yg ada ilmu lebih didahulukan..!!!
Moderator : betul2 kiter sokong tue. Mr. Thinker, adanya kesilapan konsep yang cube ko ketengahkan.
Setuju ke tak mesti kene ade pembahagian budak2 cam tu untuk masyarakat kita?
Mr. Thinker : i see the outcome of the disscussion...nonetherless
Ms. Thinker : Hujah yg cukup kuat...perbezaan psikologi yg memutar belitkan fakta pembahagian individu mengikut tahap ilmu masing2.....hahaha...amed tewas skali lg..:)
Mr. Thinker : aku bleh simpulkn mcm2 sifat korg dari perbincangan ini.haha~
Ms. Thinker : haha...jgn fikir negatif mr...aq ulang,sume org dpt peluang yg sama...pilihannya sama ada nak manfaatkan atau tidak....Insha~Allah,kter sume bleh berjaya....
Moderator : hahaha.. Aku memang bersetuju dengan pembahagian masyarakat mengikut kelas masing2. Tapi dalam penjelasan ko sekali lagi aku nampak perbezaan konsep yang diketengahkan ialah perbezaan layanan mengikut kelas dan permbahagian mengikut kelas. Aku setuju dengan pembahagian kelas tetapi tak setuju dengan pembahagian layanan ikut kelas.
Harap ko faham. Ms. thinker, kite menang. hehehe
Mr. Thinker : same ja..layanan tu terjadi pas pembahagian jd basic dia pembahagian.konsep aku xsalah.just universal.keke~
Moderator : Memang tak salah cume perbezaan konsep tak boleh disatukan. Pembahgian kumpulan kelas adalah berdasarkan ilmu. Tapi pembahagian layanan mngikut kelas pula berdasarkan pembangunan EQ masing dan bukan bersifat ilmiah dan unversal seperti ilmu yang sentiasa memberi kebenaran. Tu la yang aku nak bagi ko nampak perbezaan yang ko bawa tapi disatukan dan menimbulkan kekeliruan.Ms. Thinker, betul2 yang penting bagaimana dia nak manfaatkan kebolehan diri terhadap peluang yang dyer dapat.
Mr. Thinker : xpa2.otak ni penat dh smlm wat fizik.kasik rehat secukupnye sblm kasik pikir hujah yg lebih bernas,mantap dan bertenaga
Moderator : OK kalau sape2 dah ready Kemukakan ajer ape2. BTW thanx kat korang sbb sudi meluangkan masa bersama untuk sesuatu yang bermanfaat.
Maka ambillah perihal yang amat membantumu akan kerana itu ketinggian ilmu mampu membina modal insan yang berwawasan sebagai pencetus kepada peminaan tamadun baharu bagi melakar sajarah moden pada alaf modenisasi.
No comments:
Post a Comment