Thursday, May 6, 2010

Kusangkakan Kaca Rupanya Berlian

Bumi mana yang tidak ditimpa hujan? Siapa pula yang tidak ada masalah? Itulah jua lumrah kehidupan. Perjalanan mana yang tidak ada pancarobanya? Maka itulah namanya kehidupan insani yang terikat dengan ikatan kukuh. Dalam menjalani kehidupan seorang diri ini pasti pula ada teman disisinya. Namun, adakah semua teman itu akan sentiasa mendukung kita? Dan adakah semua teman itu akan lebih membutakan kita dari cahaya Ilahi? Itulah yang harus dicari oleh seorang perantau sebelum mengibar layar menjadi nakhoda bahtera itu.

Maka sekalian perkara yang harus diselidiki agar tiada yang pincang dalam perjalanan walau akan ada jua sekalipun tidak diingini hati nurani. Tongkat yang teguh sentiasa tegar menabur khidmatnya walau tuannya yang khilaf. Namun akan segalanya yang terpampang itu, masih adakah tongkat yang mampu berbicara kepada tuannya agar tiadalah ia tersilap langkah untuk jatuh ke lembah kehinaan. Akan itu yang perlu dicari segara agar tiadalah kita kehilangan berlian yang disangkakan kita itu kaca.

Tiadalah mahu berselindung lagi, akan tetapi apakah yang ingin dubahaskan? Itulah dia benarkah dia seorang insan bergelar sahabat? Akan itu, haruslah kita terlebih dahulunya meletakkan dia diatas pengiraan yang jitu agar benarlah ia pemandu kita yang mulia. Arakian itu telesuri dahulu apa yang harus dicantas agar tiadanya semua di sini terpinga-pinga dibuatnya.

Sebenarnyalah, tak susah untuk kita kenal pasti dia ini boleh jadi kawan yang baik atau sekadar ingin menumpang kelebihan yang kita ada demi kepentingan dirinya sendiri. Eh terasa macam kejam pula bunyinya tapi itulah kenyataannya dan mereka-mereka itu tidak lebih sekadar parasit yang membunuh perumah itu sendiri.

Jadi kalau betullah semua itu macam mana nak detect? How can us detect and vanish them? E'eh terspeaking plak.. Jadi mudah sahaja.

Kalau kawan belakang kawan :
  • Dia akan ingat kawan dalam doanya.
  • Pertahan maruah kawannya
  • Tidak pula baginya untuk perlekeh kawannya walau dengan gurauan
  • Tidak pula mempersendakan akan kata-katanya yang bererti kebaikan itu
Kalau kawan itu ade bela taring :

  • Depan tu macam semanis kurma
  • Kat belakang merendah-rendahkannya dengan apa cara sekalipun
  • Tidak pula ingin membantu kelemahannya
  • Konpem-konpem takkan dengar nasihat kawan
  • Yang paling ketara batang hidung dia muncul sekadar nak minta tolong jer....
Munhkin bukan inilah yang setepatnya walau kita cuba berusaha keras mencari sebersih mungkin. Kita boleh mengaku mungkin tidak wujud lagi sahabat seperti Rasulullah dan Abu Bakar, tidak ada lagi pasangan seperti Zulaikha dan Yusuf A.S...

Namun masih ada lagi jalinan yang murni lahir dari dua insan yang hina semata-mata mecapai keredhaan Allah walau masih belum menandingi para Rahimullah itu tapi itulah kita umat akhir zaman yang sangat-sangat dirindui oleh Habibullah Rahmatan lilia'lamin, Muhammad SAW.

Segala yang khilaf itu mohon ampun dan maaf andai terosak bahasa harap dapat difahami.

No comments: